sofiastotto

Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Sofia Lindström - 11 augusti 2011 21:48



 

 


 

 



Texten är lånad av: http://www.stallekeberg.se/19583124


 


Eftersom varg tänder sitter där dom sitter är det vanligt att man stöter på problem med dom vid ridning med bett. I flerfallet gör det ont när bettet ligger an mot vargtanden. Detta skapar naturligtvis spänningar hos hästen och komunikationen mellan häst och ryttare blir störd.

En häst med onda varg tänder brukar reagera med att slå upp huvudet, eller t.o.m resa sig när ryttaren tar i tygeln. Även mindre tydliga symptom kan förekomma, så som att hästen känns lite stel, knäpper av nacken, vinklar huvudet, eller lägger tungan över bettet för att slippa smärta.

Att ta bort dom är en okompliserad operation. Operationen får endast göras av vetrinär under bedövning.



Alla vi som älskar våra fina djur vill att deras mun ska vara lika fin som denna, frisk och sund mun! :


 




INGEN vill att den ska behöva se ut som denna...   :



     

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards