sofiastotto

Alla inlägg den 5 september 2011

Av Sofia Lindström - 5 september 2011 13:49


Nu ser väl rid/mark schemat ganska så hårt ut. Men detta kommer att följas av 2-3dagar vila i nästa vecka, för att sedan gå på något liknade igen.


Hur jag utför övningarna:


Löslongering använder jag mig utav för att han fritt ska kunna röra sig utan ryttarens tyngd. Han ska kunna bära sig själv och också bygga upp konditionen.

Börjar och avslutar dessa pass med skritt för hand i ca10-15min.


Ridning på gärdet börjar med promenad för hand 10-15 min, sen skritt trav och lite galopp i ca 20-30min. Detta är mest för variation och för att vi ska ha kul. Och avslutas med promenad för hand 10-15min.


Tömkörning startar med promenad för hand 10-15min sen skritt och trav på rakt och böjt spår i ca 15-20min. Sen promeneras för hand 10-15min.


Ridning börjar med promenad för hand 10-15min. Sen uppsuttet med korta tyglar 20-30min, skritt trav och galopp. I skritten rider jag lite vägar, som stora volter, snett igenom, halvt tillbaka, serpentiner och liknade, även mycket halter. Gör ungefär samma sak i traven, och rider också en del ökad trav snett igenom. Galoppen håller vi inte på att tragglar med så länge, utan vill mest att galoppfattningarna ska sitta ordentligt. Gör de det, så avrundar jag ganska fort efter det. Travar några steg och hoppar av för att sedan promenera av honom för hand i 10-15min.


Löshoppning när vi gör det själva blir mer som löslongering, fast med lite upphöjda bommar, något mindre hinder och kanske lite skrämsel grejer. Mest för konditionens, styrkan och teknikens skull. Alltså inte någon höjdhoppning!


Då vet ni lite mer om hur jag lägger upp vår träning.  


Här är en liten snutt med löslongering. Vårt första pass efter vilan, så det är lite okoncentrerat, men ändå.  



   

 

Av Sofia Lindström - 5 september 2011 07:02


Okej. Nu är det äntligen dags att börja skriva rid schema. Det va en utav anledningarna som gjorde att jag startade bloggen.


Veckans schema kommer att hållas till den mån det går. Kommer tex. inte kanske rida ut om det ösregnar just den dagen. Men annars vill jag verkligen försöka följa schemat så gott det går!


Veckans rid/mark schema:


Måndag: Löslongering med bom/bommar i ridhuset.


Tisdag: Ridning på gärdet.


Onsdag: Tömkörning i padock.


Torsdag: Vila.


Fredag: Ridning i ridhus med travbommar.


Lördag: promenad/vila.


Söndag: Kort uteritt.


Så här ser min veckoplanering ut. Känns på något sätt att det blir mycket ridning. Haha.. Men någon gång måste jag komma igång ordentligt. Och det är meningen att jag ska börja rida honom 3dagar i veckan nu, och nästa år blir det 4dagar i veckan osv. Känner mig nöjd med schemat. Vill att det ska vara så varierat som möjligt!


I nästa inlägg ska jag skriva mer formulerat hur dessa pass går till.


Ha en fin dag!


 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards