sofiastotto

Alla inlägg under december 2011

Av Sofia Lindström - 14 december 2011 06:50


Snart finns dessa skydd i min brevlåda!  


 


Har länge velat ha dom här skydden! Nu är det bara och leta efter bakskydden  


   

Av Sofia Lindström - 13 december 2011 08:38


Igår hoppade jag upp barbacka på Totto. Tanken va att jag skulle rida lilla rundan (10-15min) i skritt och sen gå in i ridhuset och fortsätta att bara skritta men ochså att böja och ställa lite. Men det blir inte alltid som man tänkt sig...


När jag skulle hoppa upp utanför stallet, får han syn på något och börjar krångla, jag kastade mig upp fort. Och då börjar han och backa och backar nästan in i hagstaketet, så jag fick kasta mig av. Sen hoppade jag upp lite längre ifrån hagarna. Det gick bra men kände med en gång hur pigg han va.

Sen skrittade vi iväg. Super mysigt va det. Han är så himla go och rund och fin att sitta barbacka på. Efter att vi kommit en bit tog det tvärstopp. Här va det 2nya objekt som Totto inte hade sett förr. 2 små snöhögar.    Han såg dom när vi kanske va 7m ifrån och när jag drev, så backade han. I detta läge vet jag att jag tänkte; Ändrade planer, ny övning -Gå förbi snöhögar.

När Totto började på att backa bestämde jag mig för att, ja nu j*drar får du backa då. Så jag fortsatte att backa honom en bit, för att sedan gå frammåt igen. Så höll vi på fram och tillbaka i säkert 15min. Här flög också tanken, -Varför tog jag inte sadeln på?!

När han sedan förstod att det inte va någon idé att hålla på och backa då det blev jobbigt och obehagligt så körde vi på en ny taktik, ett steg frammåt, beröm, ett steg frammåt, beröm, ett steg frammåt, beröm. Ja så höll vi på. Och förbi snön det kom vi, och efter det va det en trevlit liten skritt tur, avslappnad och mysig.

Rundan tog ungefär 30min.. Men skam den som ger sig!


 


 



Av Sofia Lindström - 12 december 2011 21:22


Idag red jag Benito i ridhuset. Tänkte tillbaka på övningen som vi tränade på på lektionen i onsdags. Rida på båge, och böja åt vänster, höger, vänster. Bytte sedan varv och böjde höger, vänster, höger. Kändes som att det gick fort med att få honom lösgjord vilket va väldigt trevligt. När traven gick som bäst smög jag in en höger galopp. Fattningen blev lugn och sansad och vi fick till vår bästa höger galopp någonsin! Han har ju det svårare i sitt högervarv så detta va verkligen åt rätt håll. Kanske börjar det lossna lite i hans höger sida ändå?

Galoppen i vänster varv gick inte riktigt lika bra. Kändes som att han "kom på" att -Oj nu galopperar vi. Galloperade något varv på volten för att sedan över gå till trav och sedan skritt. Skrittade länge och försökte få tillbaka den avslappnade Benito som jag började passet med. Han blev lång och låg och verkade trivas då han frustade en hel del.

Passet idag kändes helt okej.  


     


 

Av Sofia Lindström - 12 december 2011 08:41


Om man har en häst som gärna krullar ihop sig när den ska gå i form kan en pullburk vara värd att testa. Pullburken är mer känd inom travsporten då de använder burken för att förhindra att hästen krullar ihop sig och för att gynna hästen så att den ska kunna andas ordentligt.

När en häst krullar ihop sig, så kommer baksidan på huvudet mot strupröret på halsen, då blokerar dom sitt struprör vilket gör att andningen får sämre framkomlighet.


Så här ser den ut:


 


Man fäster den i käkremmen på tränset.


 


 


Bilderna är lånade från Google.se


 

Av Sofia Lindström - 11 december 2011 22:25


Idag red jag Totto för första gången sen han skadade sig, alltså 12dagar sen. Jag hade framme lite konor och trav bommar. Kände med en gång när jag började trava att han ville galoppera. Han spetsade öronen och jag kände suget i hela hans kropp. Hade faktiskt inte tänkt att galoppera, men jag kunde inte motstå hans inbjudan. Så vi tog lite kravlös galopp, och det va helt underbart! Släppte även tyglarna så att han fick rulla på som han ville. Vilken känsla!!


Övade även lite på formen som satt ganska bra i vänster varv men inte så bra i höger. Red kanske i 15min, och han hann inte bli svettig, men blev ändå trött i huvudet.


Gud så jag har längtat efter att rida honom igen. Vi är verkligen 1 jag och han!  




 

   

Av Sofia Lindström - 11 december 2011 21:10


Igår va jag och Johanna på Gekås i Ullared. Super kul! Vi hittade massor av saker. Mycket nöjda båda två.

Dock blev min plånbok nästan 4500kr lättare. Vilket inte riktigt är lika kul  


Köpte en del hästgrejer, tex. Pälsglans, vita damasker, silvriga boots och stalljacka mm.


Åker ni till Ullared och handlar häst grejer?


 


 

Av Sofia Lindström - 9 december 2011 20:16


Idag blev det ett snabb besök i stallet. Mockade, fixade mat och vatten. Sen gick jag ut för att känna under Xerxes täcke som jag lovat Johanna. Där under va det torrt och fint! Hade det varit blött så skulle han fått hänga med in för att byta om. Efter det gick jag raka vägen till Totto. Han vände sig glatt mot mig. Hade inte tänkt att ta in honom, men hans täcka va verkligen gränsfall till att läcka igenom. Tur som jag hade hängde han men mig även fast jag inte hade någon grimma på honom eller grimskaft. Så vid öppningen skyndar jag mig in och får tag i ett grimskaft och tar med Totto in. Täcket va super tungt. Hade det regnat lite till så hade det gått igenom. INTE bra! 

Släppte in honom i boxen och han mumsade på sin goda mat.


Imorgon åker jag och Johanna till Ullared!    Ska bli super kul!



Pluttas i sin box, han ville inte riktigt vara med på kort:

 


Stod i fanci box och tog kort, då blev han lite mer nyfiken:



 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards