sofiastotto

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Sofia Lindström - 2 januari 2012 09:12


Igår va min "lilla" kille pigg!

När man tänker på en unghäst som är pigg så tänker man kanske ungefär att; den brallar/skenar/gör kapriol hopp osv. Men det är inte riktigt så jag menar med Totto. Hur som helst så va han väldigt pigg mot vad han brukar. Kände det redan när jag skrittade fram honom för han då han nästan ville gå om mig. Väl uppe så hade han mer fart än vanligt. Kändes toppen. Skrittade lite på volt och fyrkantspåret och sedan gick jag över till trav. I traven va han jätte frammåt och jag bara satt och njöt över att jag inte behövde vara på honom. Hade inte Elin varit med i stallet så hade jag förmodligen inte "ridit" utan bara åkt runt och njutit av att slippa driva. Men tack vare Elin som gav lite små tips om att tex göra halvhalter innan varje hörn så över gick min "glida omkring" ridning till att faktiskt rida.


Elin läser även min blogg och frågade mig om jag hade planerat någon övning (som jag har skrivit lite då och då att jag måste planera en övning innan jag rider så att man blir mer fokuserad)? Och jag blev helt ställd. Nej jag hade inte planerat något speciellt. Hade tänkt att rida ut på nyårsafton, men det va så hårt och halt så jag hoppade över ridningen då, vilket gjorde att jag tappade mig halt i "planeringen". Snabbt bestämde jag mig iaf för att träna galopp på volt. Men innan det så värma jag upp; gjorde halvhalter innan varje hörn (vilket jag och Totto har tränat alldeles för lite på!), volter i skritt och trav, ökad trav snett igenom (som förövrigt Elin sa att han trampar under sig så bra att han kliver med sina bakhovar och slår i framhovarna. gilla   ), påbörjad skänkelvikning i skritt och övade på formen.


Sen blev det galopp. Höger galopp sitter som en smäck. Han blev super nöjd att få springa av sig lite energi och mina ögon började rinna för att det gick så fort. När jag väl saktade av så försökte han fatta galopp själv. Älskar när han är sån! Kanske låter konstigt, men har är inte lagt åt det super pigga hållet så jag unnar honom verkligen att vara riktigt sugen på att arbeta! Sen är det den tråkiga vänster galoppen. Här tar han 3/5ggr höger galopp. Så det är verkligen hans svagare sida. Men efter lite kämpande så tar han vänster galopp också.


När jag hade värmt upp honom i gloppen gick jag in och galopperade på volt två varv i båda varven. Här fick jag driva honom frammåt, iaf när varv nummer två kom. Det va ju såklart lite jobbigt, då vi inte har tränat galopp på volt så mycket. Vi gjorde så i två omgångar och här är det konstiga, att i vänster varv sökte han sig lite neråt i form, men inte i höger som han är starkare i. (Någon som har en förklaring till detta?)


Efter galoppen travade jag av på lång tygel och lät honom bli lång och låg. Det gillar han. Sen hoppade jag av och skrittade av honom för hand. Kändes som att det fanns lite energi kvar i honom. Vilket är kul!  



Tack Elin för att du va på mig lite! Det behövs verkligen!!



     


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards