sofiastotto

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Sofia Lindström - 4 januari 2012 07:57


Igår red jag och Johanna ihop. Det va stormigt och regningt. I ridhuset hörs allt dubbelt så mycket, så det lät som världens storm ute fast det inte riktigt va så farligt. Totto va lugn och brydde sig inte märkvärt och stormen och Xerxes tyckte bara att det va lite jobbigt i början tills dom kom igång.


Vi gjorde en relativt lätt övning med 4bommar på medellinjen mellan E och B. Här kom vi i trav från ena varvet och bytte sedan varv efter bommarna. Det man ska tänka på är att ha hästen böjd och formad i svängarna, för att sedan rakställa, man får inte glömma att man ska rida mitt på bommarna, för att sedan ställa och böja efter bommarna i svängen ut i andra varvet. Lösgörande och bra övning.


Totto va inte riktigt lika pigg som när jag red honom sist, men ändå va han mycket arbetsvillig. Har börjat rida honom på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för ett tag sen, då jag "bäbis red" honom. Nu är jag noga med att jag ska ha en korrekt sits för att ge honom det stöd han behöver, lagom med kontakt i tyglarna och inte gnaga med skänklarna även om han blir lite trög ibland, utan istället då knacka på honom lite mer rejält och eventuellt dutta lite med spöt.

Ja jag vet.. Man kan undra varför jag inte har ridit honom så hela tiden. Men jag har helt enkelt varit alldeles för försiktig och inte velat förstöra honom.


Tillbaka till ridningen. Efter att vi hade travat fram och över bommarna valde jag även att minska vägen fram till bommarna och göra en mindre 8volt utan att gå ut på fyrkantspåret. Även detta funkade bra. Sen gick jag över till att fatta galopp efter bommarna. Höger och vänster. Höger galoppen blev super bra och han tog den med en gång och studsade iväg glatt. Vänstern gick inte lika bra.. Han fattade höger galopp och jag försökte fånga upp och fatta ny vänster galopp så fort som möjligt. Dock när man är i den situationen tappar jag lite av min "goda" ridning för att jag stressar på för att få en ny galopp. Detta måste jag verkligen träna på! Bryt av när det blir fel galopp, räta upp mig, ta ett djupt andetag och fatta ny galopp. Tror säkert att Totto kommer att förstå mig bra mycket bättre än när jag lutar myg frammåt och leder konstigt med tyglarna. Ajja Bajja!


Annars är jag väldigt nöjd med min lilla två färjade häst! Som gör sitt bästa hela tiden!


En liten kortis bytte även jag och Johanna hästar. Xerxes är riktigt rolig att rida, men man måste hålla koll på honom då han lätt rullar på i lite över tempo. Lyckades även igår att fatta galopp på honom. Vilket förvånade både mig och Johanna! Nu är det bara och öva upp hans galopp lite ordentligt så lär det bli häst av honom med.    


Johanna testade även Totto som sagt. I början va han en riktig "sur märr". Och segade ihop totalt. Sen övertalade jag henne att hålla i spöt. Och då skärpte han sig. Det räcker att ha det i handen så blir det nästan mentalt att han skärper sig.

Johannas uttryck från igår; -Vad mjuk han är! Det värmde gott kan jag säga.   


Vi möttes av ett nyharvat ridhus igår. Lyxigt! Och helt underbart underlag!

   

Fina prinsen!


Vad tycker ni om dessa inlägg? Tjatiga? För långa? Tråkiga? Eller intressanta och roliga?


 

Av Sofia Lindström - 4 januari 2012 07:53



Nu va det längesedan det va frågestund och jag har fler läsare nu än sist. Är du något du undrar så är det bara att fråga!   Svarar på alla frågor på söndag eller måndag.


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards