sofiastotto

Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Sofia Lindström - 6 januari 2012 09:29


Nu ska jag och min syster iväg och rida islandshäst. Det va riktigt längesen. Så det ska bli super kul!



Bild sen i somras:


   

Av Sofia Lindström - 6 januari 2012 09:07


Nu har det varit jätte kladdigt ute länge. Och jag har tänkt i säkert en vecka att jag ska bada Tottos svans för att den är jätte skitig. Har inte velat borsta i den då det sliter alldeles för mycket på den då. Dock jag jag gått och dratt mig för detta då det är lite tråkigt att hålla på med vatten när det ändå är så pass rått och kallt ute. Men igår kom han in med lerinpackning i svansen, och så ville jag inte att han skulle behöva gå.

Jag badade svansen i om gångar. Först skölde jag den med bara vatten. Sen har vi tyvärr ingen spolspilta (än), så jag fick gå med kanske 4-5hinkar vatten och doppa svansen i tills den såg så pass kaplig ut att jag kunde börja på och schamponera. Masserade in schampot och sen skölde ur det med 3 hinkar vatten. När jag va klar bestämde jag mig även för att klippa svansen. Ganska kort ville jag ha den då den bara blir lerig utav att vara så pass lång som den va. Jag klipper av den och sen reser jag mig för att se hur den såg ut. Den blev för kort...   Jätte onöjd är jag! Dock är det ju bra att den växer ut. Men ändå...


Efter pysslet i stallet stod Totto och sov. Jag gosade massor med honom och funderade på om jag skulle hoppa över ridnigen och bara gosa. Men jag fick ta mig i kragen. Här ska tränas! På med grejerna och ut i ridhuset. Ställde fram mina hinderstöd och mina hemmagjorda vattenmattor emellan. Totto tyckte att det va enormt spännande och såg fram emot vad vi skulle göra för övning. Väl uppe på ryggen kändes Totto väldigt pigg. Väldigt stor skillnad mot va han va i stallet! Jag värmde upp i skritt, trav och galopp. Han va mycket pigg och frammåt hela tiden. Sen skrittade jag iväg mot mitt lilla "hinder" som jag byggt. I samma veva ångrade jag mig att jag hade tagit dressyrsadeln. Jag viste ju inte om han skulle göra ett skutt över och höll i manen för säkerhets skull. Han lunkade fram, stannade i en sekund och gick sedan rakt över och trampade på vattenmattan och över till andra sidan. Hahahaha snacka om att jag blev paff. Min orädda lilla skäck. Gjorde samma sak i andra varvet och där utan stopp innan klev han bara över. Sen kom vi i trav, och samma sak här, han bara traskade över. Vi testade även galopp, och det tyckte Totto va super kul och blev jätte taggad. Det blev ett litet större galoppsprång över vattenmattan, men inget mer. Är så skönt att han är så pass orädd, känner mig nöjd att jag presenterat lite läskiga saker för honom tidigt så att det inte blir en sån stor grej utav det.


Sen tränade vi även galopp på volt igen för att sedan vända ut på fyrkantspåret och ta vattenmattan lite då och då. Detta gick jätte bra och han kändes stabilare på volten än sist. Han va taggad och ville fatta gallopp själv hela tiden.

Jag är myckt glad att jag övertalade mig själv att rida. Det va verkligen super kul!


   

Fina Bebbo Totto!


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards