sofiastotto

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av Sofia Lindström - 14 januari 2012 20:45


Blev en liten uteritt idag. Först lite på gärdet, sen på grusväg och en liten sväng i skogen. Dock va det inte så bra underlag någonstans, så det blev bara skritt och lite trav. Totto va som en fiolsträng, jätte taggad och försökte trava mest hela tiden. Mötte även idag en hare som dök upp pracis framför oss. Totto ryckte till men inget mer så det va lugnt. När Totto väl började slappna av lite gick vi iväg till ridhuset. I ridhuset slappnade han av helt och lyssnade på minsta lilla från mig. Jag slängde upp ett litet hinder och rullade på i galopp över så att han fick bli av med lite överskottsenergi. Jätte nöjd med honom idag, och han verkade lika nöjd!



Min fina kille! Han blir bara snyggare och snyggare för var dag som går!!


Bilder från idag:


         


 

Av Sofia Lindström - 14 januari 2012 12:00


Jag skrev för ett tag sen att jag skulle göra lite inlägg om en bok som jag fått i födelsedags present. Boken heter Hästen i rörelse.

Boken handlar om hur man som ryttare kan hjälpa hästen till bästa arbete från vad den klarar av rent anatomiskt.


Inledningen sammanfattat:


Inte alla hästar blir världsmästare, men många besvikelser skulle kunna undvikas om ryttaren förstod hur och varför hästen rör sig som den gör. Då skulle ryttaren lära sig acceptera hästens fysiska begränsningar och träna den med empati. -Ryttaren skulle sätta upp realistiska mål och därmed få ut det bästa av sin häst.


Spänningar och felmusklade hästar beror ofta på grund av obalans hos ryttaren eller att ryttaren förväntar sig för mycket för tidigt av hästen vars muskelatur inte är fullt utveklad. För att en häst ska prestera bra måste rörelseapparaten få tid att bli tillräckligt stark för uppgiften och att hästen måste få tid på sig att hitta sin egen balans och lära sig bära ryttaren. Dessutom måste den hinna smälta allt den lär sig.


Det är mycket bättre att förebygga ett problem än att tvingas lösa det.


Ryttaren behöver både ha tid och tålamod för att bygga upp en relation med sin häst. Detta kräver empati, känsla och respekt, något som tar mycket tid och verkligen lönar sig.


 


 

Av Sofia Lindström - 14 januari 2012 09:08


Vilket tråkigt väder det är ute. Skönt att det är lite bättre idag än igår iaf.    Igår sa min bil upp sig. Det ville inte starta. Fredagen den 13, otursdagen. Som tur va va Marja snäll och hjälpte mig med mockning och så igår. Tusen tack!


Någon annan som råkade ut för något tråkigt igår?


Idag ska jag rida min Totto bus igen. Blir förhoppningsvis ridning på grusvägarna om det är bra underlag och så. Känner att vi verkligen behöver komma ut mer. Vill försöka komma ut och rida i skogen/på grusvägarna/på gärdet minst en dag i veckan. Tycker verkligen det är super viktigt att komma ut med hästen. På något sätt känns det som att dom får mer livsglädje då, och för ens egna skull med. Frisk luft och njuta i skogen på en hästrygg, det är livet det!

När man har tillgång till ridhuset blir man lite väl bekväm ibland..


Tog lite kort i hagen på Totto här om dagen:


     

Charmiga pluttas

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards