sofiastotto

Alla inlägg den 29 januari 2012

Av Sofia Lindström - 29 januari 2012 19:26


Idag stod det ett efterlängtat dressyr pass på schemat. Skrittade fram för hand, hoppade sen upp, skrittade lite och joggade sen fram honom i frisk trav så att han skulle bli varm. Gick över i skritt och jobbade på formen och för att få honom mjuk med hjälp av små serpentinbågar. Travade över lite travbommar och sen försökte vi oss på lite galoppbommar. Galoppbommarna gick sådär, tror det blev lite svårt med fyra i rad, och sen jag drev nog inte tillräckligt, blir lätt lite för snäll mot honom, speciellt i nya situationer. 


Det bästa med passet idag va i vänster varv. Jag fattade galopp och han fattade fel och tog höger. Testade för skojs skull att göra galoppskänkeln för vänster varv på nytt, och vad händer? Han byter galopp till vänster.   Överlycklig! Gjorde samma sak när han tog fel galopp i vänster än en gång, och han bytte när jag frågade honom om det. Så roligt!

Kommer nog att träna några galoppombyten lite då och då. Om det sitter nu när han är så ung, så kommer det ju att sitta ännu bättre sen när han blir äldre. Träna, träna, träna. Jag längtar redan tills nästa gång jag ska rida min lilla älskling!



Jag hade tänkt att linda alla fyra benen på honom, men har ville inte riktigt stå still, så det fick bli lindat bara i fram. Här är han efter passet. Trött och svettig  :


        


 

Av Sofia Lindström - 29 januari 2012 12:36


Igår i stallet hade jag lite dåligt med tid. Det nalkades firma fest. Mockade och fixade i stallet och sen tog jag in Totto. Totto verkade super pigg. Han ville inte stå still i stallgången. Jag fixade iordning honom snabbt. Slängde på benskydd och tog med en longerlina och gick in i ridhuset. Lät honom va lite lös först för att springa av sig lite. Maria och Anna hade byggt upp en hinder övning, så Totto hade lite att kolla på. På egna insiativ travade och galopperade han över bommar och tog även ett litet kryss.. haha. han är ju bara för rolig!   Efter det fick han springa lite på linan i alla gångarter. När han hade lugnat ner sig kunde jag inte hålla mig.. Jag satte mig upp barbacka på honom, han hade endast grimma på sig. Jag klev upp från pallen, och knäppis hästen ska ju såklart trassla in sig i pallen under sig så att den välte och han halvt snubblade över den. Men rädd blev han inte. Han bara lunkade vidare som att ingenting hade hänt. Bästa häst! Sen skittade vi runt i ridhuset. Jätte mysigt. Han klev över både bommar och det lilla krysset med mig. Han måste ju bara älska hinder!? Totto frustade och va nöjd med situationen och jag njöt i fulla drag!

Efter gick vi in i stallet och nu va han betydligt lugnare. Borstade honom lite mer ordentligt, pussade honom och släppte sen ut honom i hagen.



Här har ni oss, smutsfläcken på rumpan bjuder vi på:



   

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards