sofiastotto

Direktlänk till inlägg 6 april 2012

Galoppombyten

Av Sofia Lindström - 6 april 2012 18:01


Idag har det inte varit så trevligt väder direkt. Åkte ut till stallet vid 11tiden och då började det att regna ordentligt. Väl i stallet skyndar jag ut för att hämta Totto. Tog av honom täcket och slängde på honom en fleecefilt med hals så att han fick stå och torka upp lite. Började sedan med att borsta av hans ben och lindade dom med fleece lindor. Blev lagom snyggt med brun/lila bandage och gul tejp. Haha. (Tips!)Väljer alltid att tejpa lindorna i karborrefästningen med eltejp, så att risken att de öppnar sig minimaliseras. Ofta när man har lindat så blir det också en flärp över på karborrebandet som dinglar omkring, och det är jag inte förtjust i! (Om man har olika färger på lindorna så kanske man också vill ha det på tejpen. På Biltema finns det eltejp i flera färger.)

Borstade honom sedan på kroppen och slängde där efter på dressyrsadeln. Gick in i ridhuset och la fram två travbommar på medellinjen, halvt igenom. Efter att jag gått med honom en stund hoppar jag upp och travar honom varm på långa tyglar. Jobbade honom sedan över bommarna. Vid varje A och C gjorde jag en volt för att fånga upp och för att lösgöra. Här blev han lite dum efter ett tag, och testade mig med att försöka komma undan arbetet. Jag hade redan bestämt mig sedan innan att jag skulle kräva lite extra utav honom idag, för att det har blivit lite väl mycket bus och kravlösa pass det senaste. Så jag sa till honom med en drivande skänkel och stadig hand att nu får du bannemig jobba, när han gav mig eftergift fick han det direkt av mig med, och efter det va han helt gudomlig att rida!

Möblerade om övningen inför galoppen och bestäma mig för att träna galoppombyten. I början fattade han inte riktigt vad jag menade och forsatte över och efter bommen i förvändgalopp. Sen lyckades vi få korsgalopp en gång. Efter ett antal försök bytte han äntligten, han fick berömm i 100000 och vi tog oss en liten skrittpaus. Sen kortade vi upp tyglarna igen. Denna gång fick vi till det några fler gånger och sen fick han pusta lite igen. Tittade på klockan och tyckte att vi allt kunde göra något försök till då jag inte hade ridit så länge. Kortade tyglarna igen och nu hör och häpna, han bytte galopp på varenda försök! Tog 2ggr i båda varven och galoppombytena satt som på vilken rutinerad läromästare som helst. Helt stabilt och lugnt och sansat. Överlycklig över min fina prins!


Övningarna och min fina kille:


   


 

 
 
Annika

Annika

7 april 2012 20:01

Fin blogg :)

http://blogofphoto.blogg.se

Sofia Lindström

8 april 2012 20:50

Tack så mycket! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards