sofiastotto

Alla inlägg den 11 juli 2012

Av Sofia Lindström - 11 juli 2012 14:22


Mimmi eller Miss Fine som hon egentligen heter, är ett sto på 12år. Hon är korsning mellan Arab och Halvblod. Hennes pappa är(var) Arab och hennes mamma är korsning Arab och halvblod. Så hon har mest Arab i sig.

Mimmi föddes i Älekulla, nedanför Göteborg. När hon va ca1.5år så köpte Marja henne av uppfödaren. Marja hade då en lösdrift på gården och behövde en sällskapshäst till sin andra häst. Hon gick främst som sällskap fram tills hon blev 8år. Hon skickades då iväg på inridning hos en western kvinna. Där stod hon tills hon blev ridbar i alla gångarter. Efter det började Marjas son Kristian att rida henne. Kristian hade Mimmi i 4år.Han har mest ridit ut på henne, men även varit iväg på någon clinik. Nu skulle Kristian plugga vidare och kände då att han inte hade råd att ha kvar Mimmi. 

 

När jag och Marja träffades i stallet en dag började jag på att prata om att vi hade lagt bud på ett hus. Jag tänkte på att jag skulle komma att behöva en häst till som sällskap till Totto. Marja lyste upp och berättade om Mimmi. Mimmi förklarades då som en riktig fuxmärr! Svårlastad, hett temprament och pigg! Om jag ville så kunde jag gärna få ha henne på lån, men jag behövde veta att hon kanske inte va den lättaste hästen innan jag bestämde mig.

 

Efter ett tag bestämde vi oss för att åka och hämta Mimmi. Kristian kunde ju inte ha kvar henne, och jag skulle få chansen att lära känna henne bättre. Det blev en resa på ungefär 4timmar upp. Här träffade jag Mimmi för första gången. Hon verkade veta vad som skulle hända och va lite smått uppjagad. Nu fick jag känna på hennes personlighet (som ofta blir väldigt tydlig i en lastningssituation). Hon var bestämd! Vi hjälptes åt att lasta henne och tillslut va vi väl 5personer som försökte få henne in i trailern. Efter kanske ca30min va hon på och hon stod stilla som en liten ängel 4timmar hem.

På gården hade jag all möjlighet i världen att lära känna Mimmi. Jag fick rida henne så mycket jag ville och även hon och Totto kunde få lära känna varandra då de fick stå i samma hage.

Första ridturen på Mimmi gick super bra mot vad jag någonsin kunde tänka mig. Jobbade endast för att försöka få henne lugn och avslappnad. Efter bara ett litet tag fann vi varandra och vi hittade harmoni och samspel. Det kändes verkligen super! Nu va det bara vad Totto skulle tycka för att jag skulle bli helt övertygad!

Dom släpptes ihop, även med en häst till, Xerxes. Xerxes och Totto va de som först försökte visa vem som bestämde. Av Xerxes och Mimmi så blev det ganska så snart klart att Mimmi bestämde över honom. Även Totto fick Xerxes att dra sig undan. Totto och Mimmi? Ja jag vet faktiskt inte vem som låg högst/lägst i rang av dom. Mimmi puttade bort Xerxes när han kom för nära henne och Totto, och Totto puttade bort Xerxes i samma situation. Totto och Mimmi va väldigt neutrala. Det kändes väldigt skönt att dom inte ville "ta död på varann".

När flytten började närma sig frågade jag Marja hur hon kände, och om hon fortfarande kunde tänka sig att låna ut Mimmi till mig. Som svar fick jag att jag gärna fick låna henne men även köpa henne om jag skulle vara intresserad av det. Efter att ha tänkt ett tag på det bestämde vi att jag skulle köpa henne. Miss Fine skulle bli min.

 

Mimmi:

 

 

Hon visar ibland upp Araben i sig:

 

 

 

Jag fick med en liten mapp från uppfödaren. Här fanns bilder och namn på mimmis föräldrar.

 

Mimmis Pappa hette Pinerolo. Arabisktfullblod vilket syns:

 

 

 

Mimmis mamma som heter/hette Loretta:

 

 

 

Super kul att ha dessa foton på Mimmis föräldrar!

 


Tror att Mimmi trivs här, det känns så. Och jag är ganska säker på att Totto och Mimmi trivs ihop. Kolla bara hur jag hittade dom i morses, MYS!!:

 

 

 

Mimmi är så gullig. Här om dagen när jag öppnade upp så att hagen blev större så tog jag Totto i en grimma och gick en liten bit, sen roade jag på Mimmi och hon hängde med oss som ett litet föl.    Perfekt!

Dom står alltid ihop! Går den ene så hänger den andre på.   

 

Är ni sugna på en liknande presentation av Totto?

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 11 juli 2012 10:44


Tänkte jag skulle göra en finare presentation av båda mina hästar! Ska försöka hitta lite bilder på Tottos mamma och lite så först. Men håll utkik!


 


 





Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards