sofiastotto

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Sofia Lindström - 12 juli 2012 22:22


Det blir mest ridning frammåt kvällskvisten för min del. Jag och Erik grejar väldigt mycket med huset och allt runt omkring, men frammåt kvällarna så har man "tröttnat" och är sugen på att göra lite annat. Jag föredrar ju då såklart att rida/greja med hästarna och Erik föredrar Tv:n. Tänk vad man är olika och vad man trivs bäst av!   


Har ridit Totto i två dagar i rad nu. Han är så jäkla peppad! Han är ute och rider med mig, inte tvärt om. Haha. Nej men idag va han faktiskt jätte trevlig. Sökte ett fint stöd på bettet nästan med en gång. La även fram 5bommar på vår gräsväg och red över. Först låg dom på backen, och sen la jag upp bommarna på ena sidan. Använde mig av däck som "bommupphöjare". Funkade helt okej när Totto valde att koncentrera sig på bommarna och inte på att allt va så roligt.

Rider mest fram och tillbaka då jag inte kan några rundor än, och vill inte ge mig iväg för långt själv. Och Totto tycker att det är super tråkigt att vända hem igen och vill så gott som vända bort igen på hemvägen. Haha. Roligt att jan tycker att det är såå kul!


Jag och Mimmi tog oss en promenad igår. Det funkade fint och hon va mycket lydig. Stannade jag så stannade hon.   


Totto käkar kvällsmat efter ridturen igår:

 


Och söta Mimmi på promenad:

 


 

Av Sofia Lindström - 12 juli 2012 10:35


Totto heter egentligen Ta Tongka. Namnet Ta Tongka kommer från Indianspråket och betyder Buffel. Kanske inte så charmigt, och inte helt passande på en häst som är allt annat än bufflig. Men ändå så passar det honom väldigt bra med tanke på hans fläckar som förknippas lite med Indianer.
Totto är uppfödd på en ort utanför Skövde som heter Låstad. Anledningen till att jag sökte mig dit va för att jag hade en favorit häst på ridskolan när jag va liten, hon hette Lore. Lore kom från denna gård och andra hästar som även dom stod på ridskolan i Töreboda periodvis. Jag va faktiskt förtjust i alla dessa hästar, men Lore va något speciellt! När jag hade bestämt mig för att skaffa häst så blev det ganska naturligt för mig att åka och titta på detta uppfödningsställe i Låstad.

Jag ringde och frågade om de hade någon häst tillsalu, helst mellan 4-8års ålder. Som svar fick jag att de hade det och vi bokade in en tid för visning. Väl där hade de ingen häst i den åldern som jag hade frågat om. Däremot hade de 2 unghästar på 2år. Lite chockad blev jag ju allt, men bestämde mig för att kika ändå. Nu visades 2 helt olika individer för mig. Den ena va super snygg, svart med vita strumpor och en strimbläs, dock så va den helt otrygg och ville inte stå still eller söka kontakt. Den andre va tvåfärgad och söt, inte alls som den innan utan lugnet själv. Han kikade i krubban om det fanns något gott att äta. Han lät sig borstas och va allmänt tillfreds. På något sätt klickade jag med den tvåfärgade lilla valacken.

Efter att ha hälsat på hästarna åkte jag hem för att tänka på saken. Det va ju inte en sån ung häst som jag hade tänkt mig från första början.

Men jag åkte tillbaka 2gånger efter första visiten. Vi longerade och löshoppade. Jag passade även på att fråga vem som var mamman till den tvåfärgade 2åringen. Till min stora glädje så va svaret, Lore.

Som ni nog förstår så är denna häst min fina Ta Tongka. Jag trodde jag åkte för att provrida, men kom hem med en helt (så gott som) ohanterad 2åring. Något jag aldrig någonsin har ångrat!


Totto och jag april 2011:


 


Lore och jag på tävling:


 


Lore när hon va på ridskolan för första gången. Hon hade bara blivit riden i alla gångarter så hon va ganska precis inriden här:

 


Är dom något lika tycker ni?   

 


Tyvärr fick Lore somna in för 2årsedan då hennes hov sprack så illa att den inte gick att rädda. R.I.P   :


 


 




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards