sofiastotto

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av Sofia Lindström - 14 augusti 2012 08:59


Eftersom det inte blev någon ridning igår så gick jag bara ut till hästarna i hagen och passade på att ta bort flugäggen som dom hade på benen.

Flugägg är de gula prickarna som dom oftast får vid den här tiden av året. Äggen sätter sig på områden runt ben och på bringan. Att de lägger sina ägg där beror på att när hästar kliar sig där så får dom i sig äggen. Äggen kläcks i magen och blir små maskar. Därför är det även tid för avmaskning inom denna period.

Va noggranna med att få bort äggen så fort ni upptäcker dom. På det sättet minskar man risken för mask i magen.

Använd gärna en rycksten som gör det lättare att få bort äggen.


 


Bild lånad från Google.se


 

Av Sofia Lindström - 14 augusti 2012 08:48


Idag kommer pappa och sätter upp fiberväv i sadelkammaren. Det är en såndär smårutig tapet som man målar på. Ja, det är snart dags för målning!    Grunfärgen kommer att vara vit. Sen vet jag faktiskt inte om jag vill ha någon mer färg. Hade tänkt att jag kanske ville ha ljusgrå, men det är faktiskt smidigt med vanlig vit. Jo jag vet att det blir lätt skitigt på vit färg, men det är så himla lätt att måla över ändå. Har man en ljus grå tex. sen när byttan är slut och man vill måla över något som har blivit missfärgat så kanske man inte hittar samma grå igen. Jag vet inte men i nuläget så känns vit som en bra färg.    Har suttit och funderat på hur jag ska göra med själva inredningen, men jag är ganska tom på idéer. Jag vill att det ska bli så bra, och är nästan rädd för att beställa hem grejer och sen ångra mig med mitt val av prylar. Jaja, man får väl börja någon stans och sen kommer väl små idéer så småningom och man känner efter ett tag vad som fattas och liknade.


Hade tänkt att rida igår. Men pappa va inne i sadelkammaren och slipade med en maskin, så det kändes inte så lyckat.   


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards