sofiastotto

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Sofia Lindström - 18 augusti 2012 22:57

Litet tjuvkik! ;-)

Av Sofia Lindström - 18 augusti 2012 22:10


Hade tänkt att visa lite bilder från sadelkammaren idag, men jag får inte det att funka mellan mobil och datorn tyvärr..  


Får se om det funkar imorgon. Har fler bilder som jag vill visa!   



 


 

Av Sofia Lindström - 18 augusti 2012 17:53


När Elin va här för ett tag sen önskade hon ett inlägg på bloggen. Jag själv anser att det är ett omöjligt inlägg som skulle kunna bli ja.. över 100inlägg.   


->Elin ville att jag skulle skriva om alla hästar som jag ridit.


Jag gjorde för ett tag sen en lista på de hästar vars namn jag kom på i alfabetisk ordning. De namn jag kom på lyckades bli 89st och då finns det många hästar som jag tyvärr inte kommer ihåg namnen på.


Men jag ska försöka att göra en liten snabb resumé av mitt (snart) 25åriga hästliv.



Hästar har alltid funnits i mitt liv (mer eller mindre). Jag fick ta över (eller köpa för 300kr) min syster shetlandsponny Millan när jag va 4år. Jag hade såklart ridit innan då min familj har haft hästar sen innan jag föddes. Men när jag va 4år fick jag min första ponny. På gården hade vi en haflinger vid namn Wolfie, en c-ponny som hette Doit och två shettisar Millan och Nicke. Alla våra hästar jag ju såklart ridit, de små lite mer än de stora. Vi avlade även på wolfie så ett föl fanns också på gården under en period dock såldes han innan han skulle bli inriden.

Ridskolan i Töreboda skulle bygga ut stallet. Och då fick alla ridskolehästar flytta hem till oss med all verksamhet som en ridskola har. Red en och annan häst från ridskolan då.

Sen såldes hästar och gård, och vi flyttade in till Töreboda i ett hus som mamma och pappa byggt. Jag började på ridskolan. Red där fram tills ettan på gymnasiet. Där hann jag rida ett antal hästar. Red lektion en dag i veckan och va även skötare på olika hästar och fick rida på helgen som betalning av att man hade hjälp till i stallet under vackans gång.

Efter ridskolan gick jag vidare och va medryttare på privathästar.

Ellen och jag "red" även på två hästar en shettis och en fjording. Va egentligen meningen att vi bara skulle borsta på dom, men busiga som vi va så hoppade vi upp ett par gånger.


Frasse va min första medryttarhäst. Han är blanding mellan fullblod och varmblod. Han tävlades i dressyr och min uppgift va att låta honom ha roligt ute i skogen. Efter ett tag kände jag att jag ville göra mer än bara rida i skogen och då fick jag nys om en dam som ville ha hjälp med en fjording och ett halvblod. De va också dressyrhästar men med dom fick jag göra allt möjligt med. Va även iväg och hoppade clearround med fjordingen Tindra.


Livet gick vidare och jag började hjälpa en tjej med hennes varmblod Lady och redan då gamla ponny Sansibar. 

Jag hängde även med Ellen till hennes pojkväns familj och red deras hästar ett par gånger.

Ellen och jag åkte även iväg till ett ställe utanför Karlsborg och red hästar i ett försäljningsstall. Här åker en hel del namn av från min "hästnamnslista" då jag inte kommer ihåg alla hästarns namn därifrån. Fick inte ens reda på vad alla hästar hette, och frågan är om ens han visste vad hästarna hette   . Här fick vi rida så många hästar vi orkade under dagarna.


Efter att ha ridit dessa hästar vet jag faktiskt inte vad jag gjorde (inom ridningen) fram tills jag träffade en tjej som heter Alexandra. Hon hade en nordsvensk som heter Mariu. Red med henne ett par gånger och hängde sedan med till hennes mammas häst i ett annat stall. Här fick jag rida Alexandras lillebrors häst, som ägdes tidigare av Jens Fredriksson. Alexandra flyttade sedan sin häst till Lugnås där jag fortsatte att hjälpa henne med lilla Mirau och även ett fullblod som tävlat galopp.


Efter ett tag kände jag att jag ville skaffa en egen häst. De som ägde gården då frågade om någon va intresserad av att köpa häst, och att dom hade två varmblod tillsalu. Jag hade egentligen tänkt att jag skulle ha lånat en häst, men dessa två sålde dom så billigt att jag "lika gärna" kunde köpa en. Ambrina va min i 8månader. Jag lärde mig mycket under denna period. Lärde mig även hur mycket det egentligen kostar att ha häst. När jag sedan började få plocka av mitt sparkonto varje månad förstod jag att det inte skulle hålla att ha kvar henne. Så hon såldes. Kan inte utelämna att Ambrina är en av hästarna i mitt liv som satt sina spår djupt i mitt hjärta.


Efter att hon sålts köpte Alexandra en ny häst, en hannoveranare. Hon blev nästan som min efter ett tag då Alexandra inte riktigt hann med henne. Hon flyttade hästen till samma ställe som sin mamma hade sin häst. Där blev jag även erbjuden att börja hoppa en häst. Han va så gott som bara dressyrriden och väldigt grön i hoppningen trots sin ålder på 16år. Jag red honom, Rummy och Alexandras Annastacia "Anna" tills jag kände att det blev aldeles för långt att åka hela den vägen flera dagar i veckan. De stod i ett stall 4mil ifrån mig.

Ellen och jag började på ridskola igen. Denna gång en lite speciell sådan. Hästarna va välutbildade minst medelsvår derssyr och hoppning. Vissa va mer utbildade och hade t.o.m gått St:Georgs dressyr. Vi tränade en gång i veckan men för mig blev det desto mer. Valde att hjälpa till i stallet och fick rida så gott som varje dag. Ibland med tränare och ibland själv. Tråkigt nog gick inte ridskolan runt och dom fick lägga ner.


Jag klarade inte av att vara "utan" häst speciellt länge innan jag la ut en blocketannons på att jag ville bli medryttare. En underbar dam som föder upp connemaraponnys nappade och jag åkte dit och red. Jag fick rida så mycket jag ville och så många hästar som jag ville. Hängde även med på hingstvisning och va med när hennes hinsgt betäckte ston. Damen hade tyvärr ingen ridbana, så jag fick rida ut i skogen och på olika ängar. Hade med mig lite ridsällskap i olika omgångar, Erik, syster, svärmor och Johanna då det blev lite långtråkigt att rida själv. Nu fick jag erbjudandet att ha Rummy på livstidsfoder. Jag hade saknat honom så mycket att jag hade drömmt fina drömmar om honom. Så så fick det bli. Jag kom tillbaka till stallet i Lugnås med min alldeles "enga" foderhäst. Tanken va att jag skulle börja hoppträna och tävla honom. När första clearrounden kom åkte vi iväg. Rummy lyckades skada sig i transporten så pass att vi inte kunde vara med. Efter det blev han aldrig riktigt bra och jag fick lov att lämna tillbaka honom till sin ägare.

Det är nu min underbara Totto kom till mitt liv. Eftersom jag inte red Totto i början, då han va för ung (2år) så hjälpte jag andra i stallet med att rida deras hästar.Putte va en häst men mest av alla red jag Tarzan. Red även islandshästar med min syster nästan en dag i veckan under en ganska lång period. Nu lite mer än 2år senare har vi flyttat till egen gård och jag har även en till liten prinsessa, Mimmi.   



Mycket kortfattat.   Haha.. Vad tycker du Elin, är det godkännt?


Hur många orkade läsa allt? Hihi



Bästa Ambrina!

 


 






Av Sofia Lindström - 18 augusti 2012 09:10


Idag händer det grejer med sadelkammaren! Visar bilder senare idag!   


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards