sofiastotto

Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Sofia Lindström - 21 augusti 2012 11:09


Idag har jag haft sovmorgon. :-) passade på att greja lite i sadelkammaren innan jobbet. Superkul! Det är inte riktigt klart än, men det börjar ta sig! ;-)

Är ni sugna på att se bilder?

Av Sofia Lindström - 21 augusti 2012 08:27


Hur tycker ni att en grimma ska sitta?



Ofta ser jag grimmor som sitter på tok för långt ner på nosen. På en del hästar täcker grimman t.o.m en del av näsborren.

Det är samma med hackamore. Många sätter tyvärr hackamoret aldeles för lång ner på hästens nos och den riskerar att få svårt att andas när tyglarna är korta. Jag har även hört att risken finns att man kan knäcka av nosryggen om man har ett hackamore sittandes alldeles för långt ner. Däremot så har jag aldrig hört någon gång att detta skulle ha hänt så länge jag kan minnas, dock så är det inte så många som använder hackamore som jag känner heller. Så vad vet jag.

Men det jag vet och kan säga och visa på bild är att hästarnas nosrygg längst ner mot näsborrarna är mycket tunn. Därav bör man vara försiktig...



 


Jag har alltid satt grimma och inte minst hackamore långt upp. Och efter att Totto kröp ur sin grimma och stack, så han jag börjat sätta den ännu längre upp än vad jag tidigare gjort. Har även köpt "ringgrimmor", (ni vet såna som man har till kor) att fästa hästarna med i ladan. Rekomenderas verkligen då det underlättar tränsning och borstning på huvud o.s.v Man behöver inte lossa ringen föränn precis innan man ska iväg, vilket är mycket bra! Speciellt när båda hästarna är inne och ska ridas och den ena kanske blir klar lite före och vill inte släppa lös hästen.


Borde även funka super bra med ringgrimmor i större stall. Något jag alltid från och med nu kommer att använda!


Finaste modellen i en av hans grimmor:

 


 





Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards