sofiastotto

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sofia Lindström - 29 augusti 2012 12:32


Kanske ska testa detta med Mimmi   :



 


 

Av Sofia Lindström - 28 augusti 2012 20:36


Gick ut lite snabbt (långsamt   ) och tog på hästarna varsitt skal/regntäcke. Det verkar som att det kommer att bli kallt inatt då det är väldigt dimmigt, regnit och blåsigt. Så jag passade på att knalla ner medans det fortfarande va ljust.

När jag gick upp i morses så va det bara 9grader ute och Mimmi är en liten frysare så mamma hjärtat kunde inte låta dom stå utan inatt. Sen kan jag inte låta en stå utan, för det känns lite dumt. Så Totto fick ett med. Haha.   



Hur gör ni med täcken? Står era utan eller får dom komma in på box över natten kanske?

 

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 28 augusti 2012 16:41



Önske inlägg!


 

Såg lite lätt i ögonvrån på tv:n här om dagen en mycket snygg travfux på banan. Jag tänkte direkt att det där är Commander Crowe, och han kommer att vinna loppet. Och så sant som jag tänkte det gick dom först i mål.   Pratade med Elin i telefonen och hon blev snabbt nyfiken på hästen och nu önskade hon ett inlägg om just Commander Crowe.


Commander Crowe är en varmblodig travare valack på 9år. Även kallad: Kungen. Han har rejäla meriter och har bland annat vunnit Derbyt, Elitloppet, Olympia travet, Oslo Grand Prix, Kymi Grand Prix och Hugo Åbergs Memorial.


Commander har sprungit in över 25 miljoner kronor. Och av 74 starter har han segrat 51 av dom.


Nuvarande ägaren Call Wihlborg velade länge fram och tillbaka om han skulle ta sig an Commander. Commander hade då med sig en del tråkigtheter i bagaget då han inte va trygg på tävlingsplatser och inte va han heller trygg vid transportering. Calle besutade sig dock efter ett tag att köpa Commander. Han tog sig an hästen ingen annan vågade köpa, och han kallades gång på gång för idiot. Men Calle gick på magkänsla.

Efter en hel del pyssel kom dom på att Commander inte gillade att åka själv i transporten. Så numera har Commander alltid en reskamrat med sig på tävlingar. Detta har gjort honom till en helt annan häst och har gett honom mycket mer trygghet än tidigare. Resorna va hans största (enda) svaghet -men nu är han komplett!


Commander Crowe är Bäst i världen!



Snygg som få!

     



 


Av Sofia Lindström - 28 augusti 2012 09:57


Gudars så rastlös jag är! Jag vill bara upp och hoppa upp på en häst i full galopp. Hahaha.. Känner mig som en sengångare och är sugen på lite fart.  


Om ni är sugna på att läsa något speciellt så får ni gärna säga till 



 


 

Av Sofia Lindström - 28 augusti 2012 09:43


Visste ni att det är en myt att hästarna känner av själva vilket mineralbehov de har?


Det är forskningsbevisat att hästar inte känner av överhuvudtaget vilka mineraler de behöver, förutom salt.



 


 

Av Sofia Lindström - 27 augusti 2012 22:20


Varför ska det alltid vara så att när man är som allra mest sugen på att rida, så går det inte.  


Status på min vrist är att den har blivit bättre. Den är fortfarande svullen men inte lika mycket utåt utan mer utfluten svullnad. Dock är den mycker mer blå än igår. Har sjukskrivit mig fram till åtminstone Torsdag. Även om den är bättre så kan jag ju inte direkt "springa" på den. Har man det jobb som jag har så funkar det inte med en stukad fot. (Jobbar på Skaraborgs städ med hemservice, för er som inte visste det)


Uppe på det så ringde Erik vid 15tiden och sa att hans bil gått sönder, så jag får åka iväg och hämta honom 23.10 i Mariestad. Kul!   


Tur att han är söt i alla fall! Hihi..

 


 

Av Sofia Lindström - 27 augusti 2012 11:56



Får lov att säga att jag tycker att min uppdatering denna månad har varit ganska bra! För att vara själv på en blogg vill säga.   


Vad tycker ni?

 

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 27 augusti 2012 11:20


Fick en fråga av en tjej som heter Alice Qvist. Och eftersom att det då och då tittar in nya läsare så tänkte jag besvara hennes fråga i ett inlägg.


Alice fråga:

Hur gamla är dina hästar och vad gör du med dem, hoppar, dressyr?

 

Totto är 4år i år. Honom har jag haft sen han va 2år och jag har själv ridit in honom. Vi har inte kommit super långt i utbildningen men han kan alla gångarter, skänkelvikning, lite öppna och sluta, samt galoppombyte över bom. Han går i fort i skritt och trav, men är just nu så pass otränad att han inte riktigt orkar bära sig i form i galoppen. Vi har tilsammans hoppat 80-90cm och han själv har löshoppat 1,20m.

Tanken är att jag och Totto ska börja på att hopp tävla lite. Jag vill även testa på lite fälttävlan, och vem vet om vi kanske vågar oss på en dressyrtävling någon gång i framtiden med.   

Totto är verkligen en allroundhäst, men trivs bäst med uteritter och hoppning som han älskar!

Det som just nu hindrar oss att åka iväg på tex. clearrounder är tid då vi nyligen köpt hus. Sen har vi även varit med om en transportolycka som gör att jag har lite ånghest över att åka iväg. Men det tål att övas på.   

 

Här är Totto:

 

       

 

 

Mimmi är 12år. Hon har jag haft i ca 2månader (känns som längre!). Mimmi är sedan tidigare western riden men mest riden i skog och mark. Med Mimmi har jag inga direkt tävlingsmål med, utan vi är fortfarande i "lärakänna" stadiet och håller oss till enklare övningar och mycket skogsridning. Mimmi är en liten häst med massor av krut i. Mimmi gillar snabba galopper och kan bli lite sur när saker och ting inte riktigt passar henne.    Ett citat som lyder: -Man säger inte åt ett sto vad hon ska göra. Man ber snällt! Vilket passar in väldigt bra på henne. Men hon är samtidigt snäll och vill en väl hela tiden. Hon tycker att det är kul att ta små skutt på banan och har en trav som är To Die For!   Mimmi är känslig och kan öppna och sluta lätt som en plätt, och stannar när man säger "Woow.." lite westernsignaler vill säga. Hon är den som kommer först i hagen.

 

Mimmi:

 

 

 

Hoppas du är nöjd med svaret och vill stanna kvar och läsa min blogg!   

 

   

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards