sofiastotto

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sofia Lindström - 14 augusti 2012 08:48


Idag kommer pappa och sätter upp fiberväv i sadelkammaren. Det är en såndär smårutig tapet som man målar på. Ja, det är snart dags för målning!    Grunfärgen kommer att vara vit. Sen vet jag faktiskt inte om jag vill ha någon mer färg. Hade tänkt att jag kanske ville ha ljusgrå, men det är faktiskt smidigt med vanlig vit. Jo jag vet att det blir lätt skitigt på vit färg, men det är så himla lätt att måla över ändå. Har man en ljus grå tex. sen när byttan är slut och man vill måla över något som har blivit missfärgat så kanske man inte hittar samma grå igen. Jag vet inte men i nuläget så känns vit som en bra färg.    Har suttit och funderat på hur jag ska göra med själva inredningen, men jag är ganska tom på idéer. Jag vill att det ska bli så bra, och är nästan rädd för att beställa hem grejer och sen ångra mig med mitt val av prylar. Jaja, man får väl börja någon stans och sen kommer väl små idéer så småningom och man känner efter ett tag vad som fattas och liknade.


Hade tänkt att rida igår. Men pappa va inne i sadelkammaren och slipade med en maskin, så det kändes inte så lyckat.   


 


 

Av Sofia Lindström - 13 augusti 2012 07:01


Nu har vi en dörr till sadelkammaren!   Faktiskt så är det vår gamla dörr som vi hade in till vårt hus. Den som spar, den har.    Sen är även hela rummet spacklat, både väggar och tak. Nu ska vi slipa och sen ska fiberväv upp som vi sedan ska måla. Ska även göra en beställning från Börjes (igen...) fast denna gång är det inredning till sadelkammaren som står på tur.

Har även mailat med en tjej på Hastnet och en grej som jag förhoppningsvis får hem i "brevlådan" snart.   



 


 

Av Sofia Lindström - 12 augusti 2012 17:22


Det blev ingen ridning idag. Valde att löshoppa båda hästarna istället.   Byggde en liten 3studs då jag tycker att det är en bra övning som gör hästen smidig och snabb, samt att det är super bra styrke övning! Började med Mimmi. Promenerade runt lite först och visade henne hindren. Trodde att hon skulle kika lite på dem, men hon tyckte att det va helt okej. Satte lite fart på henne och hon rullade över fint. Jag berömde och hon fick en liten godis efter varje gång. Hon va nöjd och ruskade glatt huvudet när hon fick beröm!   När vi va klara skrittade jag av henne för hand, sen gick jag iväg för att hämta hennes flugtäcke och när jag kommer tillbaka till inhägnaden så rullade hon sig där inne. Hihi söt ponnyn!


Här är en kort film från idag:



 


Gick och hämtade nästa häst. Tror att Totto förstod på en gång vad som gällde, för han taggade till på en gång! Han älskar att hoppa och framförallt löshoppa. Han gasade på så så att han tog vissa språng över 2hinder på samma gång. Tok häst! Jag hade ställt hindren ganska tätt, men det är av en anledning. Om man ställer hindren för långt ifrån så blir hästen flack över hindren, altså hästen hoppar med sänkt rygg och jobbar inte med ryggen, vilket såklart inte är så bra.

Totto rullade på i glad galopp. Det är så kul att han gillar att hoppa så mycket! Även han skrittade jag av för hand och satte sedan på honom sitt flugtäcke.


Här är Totto från idag:



Älskar mina hästar!   



   








 

Av Sofia Lindström - 12 augusti 2012 10:08


->Att rida är som att bygga ett pussel och genom att ha ett öppet sinne faller ofta fler pusselbitar på plats.<-



 


 

Av Sofia Lindström - 12 augusti 2012 09:16


Idag är det dags att rida igen. Dom har fått vila fredag och lördag. I fredags va vi iväg till Ellen och Erik och gjorde vårrullar, även Johanna och Emil va där. Underbart mysigt och framförallt gott!    Igår grejade vi med sadelkammaren. På kvällen kom mamma och mammas kusin David på besök. Drack lite vin och pratade tills sent på kvällen. Mys!


Idag vankas det också sadelkammar bygge, vi ska bara slänga i oss lite frukost innan vi går ner. Jag vaknade av att jag hörde pappa hammra nere vid sadelkammaren. Han är en trogen snickare han! Är så glad och tacksam för hans hjälp!


Tror att det blir ett dressyrpass i padocken idag för båda hästarna. Ska nog ha upphöjda bommar idag med. Ska testa på en hel lång serie, alltså med väldigt många på rad. Får se vad jag kan lyckas få ihop.   



 


 

Av Sofia Lindström - 11 augusti 2012 11:00


Jag och Erik vaktten av att katten började mjaua. Hon hade släpat in en näbbmus och en fågel in i sovrummet. Erik for upp och tog bort både fågel (som fortfarande kvittrade    ) och näbbmus. När han sedan kom tillbaka in i sovrummet trodde jag såklart att han skulle gå och lägga sig igen, men icke. Klockan va 06.10 och Erik kände sig pigg, så han gick ut till sadelkammaren och la isolering och spacklade lite väggar. Jag sov ungefär 2timmar till, sen gick jag ut och fixade med vatten och saltsten till hästarna. Sen släppte vi ut dom i ännu en ny sommarhage. Dom blev verkligen supernöjda!


Efter ett tag kom pappa. Pappa och Erik började på att sätta upp väggar som blir utåt mot stalldelen från sadelkammaren. Det blir såååå fint!   


Även om inte sadelkammaren är helt klar än så börjar man redan fundera på hur resten av stallet ska bli. Ska sätta mig lite nu och fundera lite över mått och liknade. Me like!


Vi köpte nyligen en blomma att ha inne i vår inglasning. Jag viste inte vad det va för blomma, men ville gärna ha en klätterväxt. Till min stora förtjusning gav den enormt vackra blommor! Nästan exotisk:


 


 

Av Sofia Lindström - 10 augusti 2012 16:00


Igår red Ellen Mimmi och jag Totto. Vi red i inhägnade först för att känna lite på hästarna. Totto va seg men jobbade på fint. Jag lärde Ellen hur man kunde få Mimmi att backa (hon är ju western riden, så det räcker att nudda med tårna på bringan så backar hon), Ellen tyckte det va så kul att hon gjorde det flera gånger. Haha..    Sen red vi ut en sväng. Red bort mot vägen som jag red Mimmi på dagen innan. Totto och jag först. Idag stod korna i hagen alldeles brevid, fast lite dolda av några träd och buskar. På något sätt fick jag Totto att inte bry sig om korna och vi kunde rida iväg på vägen. Vi red i alla gångarter. Helt underbart och alla 4njöt för fulla muggar! Sen på vägen hem fick Totto syn på kossorna rakt frammifrån. Han stannade först och stäckte upp sig och spännde ryggen. Ellen försökte rida förbi på Mimmi, men då tog det tvärstopp för dom med. Totto fick lite panik och ville vända om. Jag valde att hoppa av och bad även Ellen att göra det. På marken fick hästarna bättre förtroende för oss. Ellen gick med Mimmi först och jag och Totto gick långsamt fram. När vi väl hade kommit förbi ville Totto gärna hem och blev stark. Tur va så va Mimmi relativt lugn, hon höjde bara nacken. Tror Ellen har ett väldigt bra intryck på hästarna, då hon är så himla lugn i såna här situationer. Guldstjärna till henne!    Totto kändes som en häst på 180cm. Stor och maffig, riktigt snygg, men jobbig som sjutton. När vi kommit förbi den värsta rädslan hoppade vi upp igen och ber oss iväg på en kort avskrittnings tur i vår skog. Kände att vi behövde få hästarna att slappna av innan vi släppte ut dom i hagen. Vi hoppade ett litet skutt på vår väg och sen inne i skogen lunkade hästarna på lungt och fint. Totto älskar skogen! Han blir som en helt annan häst där. Han bär sig tusen gången bättre än i padocken då han jobnbar igenom kroppen på ett helt annat sätt när han får bättre frammåtbjudning. Bara för mig att sitta och hålla ett mjukt stöd så hamnar han i ett perfekt läge!

Ellen berömde Mimmi massor. Hon kom även på ett bra ord till hur det är att rida henne: -Frän! Haha..   


Helt underbar ridtur trots mötet med korna!



   


 

Av Sofia Lindström - 9 augusti 2012 14:37

Tinne leder! Patrik ligger på tredje plats så här långt! :-) hejja Sverige!!

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards