sofiastotto

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sofia Lindström - 3 augusti 2012 07:07


Har kommit på att jag skriver lättast på morgonen. På någotsätt känns det lättare att knåpa ihop ett inlätt på morgonen. Minns inte om det va samma sak i skolan, att jag lärde mig mest då kanske. Det är ju lite olika vilken tid på dygnet man är mest "vaken" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag har alltid varit en morgon människa. Det enda jobbiga med semester på sommaren är att det är ljust så länge på kvällarna och så inbjudande att vara uppe till senare. Det gör att det blir jobbigare att gå upp tidit såklart. Men nu när man jobbar så måste man gå och lägga sig i relativt bra tid för att vara pigg när man jobbar, vilket resulterar till att jag även är piggare på mornarna som jag älskar.

Vilket flum inlägg.   


Totto hälsar på Benbovs:

 


 

Av Sofia Lindström - 2 augusti 2012 13:00



Att rida är en skön men svår konst som bygger på enkla grunder. En huvudregel är att inte konstra till det för mycket. Det enkla är ofta det geniala.

Hemligheten bakom all framgångsrik ridning handlar om kommunikation och förtroende mellan häst och ryttare. Och det spelar ingen roll vilken ridsportgren du ägnar dig åt. Språket är detsamma och den grundläggande och varierade träningsformeln bör alltid blandas enligt ungefär samma principer för att utvekla hästens balans, smidighet och styrka. Allsidig träning bygger hållbara och motiverade hästar. Och gör ridning så mycket roligare!


Källa: Boken "Ridövningar".


Sur Mimmi jobbar på   :

 


 



Mat

Av Sofia Lindström - 2 augusti 2012 12:00


Efter att jag och Ellen hade ridit i Tisdags så gick jag ut och gav hästarna maten i hagen. Dom skulle egentligen fått mat direkt efter vi ridit, men betforen hade inte fått stå i vatten tillräckligt länge så dom fick det som sagt ute i hagen lite senare istället.

Totto har en fin stil när han äter. Han drar runt sin hink och backar. Tror att han tror att han får i sig allt bättre då.    Lyckades få en liten film på när han och Mimmi äter. Mimmi står och mumsar och smarkar högt, medans Totto.. Ja, kika in själva!




   



Av Sofia Lindström - 2 augusti 2012 08:41


Idag tog jag en riktig sovmorgon. Har 3städ idag som jag kan flytta runt på lite som jag vill. Så jag valde att ta sovmorgon. Visst det är skönt att sluta tidigt med, men hade jag gjort det så hade jag lagt mig och sovit en sväng när jag kom hem istället.   Mycket som pågår nu och då blir det lätt att man blir trött mentalt. Pappa är här och hjälper till myckt med sadelkammaren (och massor av annat) och då vill man vara delaktig där, samtidigt som jag behöver ta hand om hästarna, fixa inne i huset, träffa vänner osv. Jobbet rullar på, men jag jobbar med en vikarie för tillfället då ordinarie har semester, och det funkar jätte bra, men det är ändå lite påfrestande när det blir annorlunda. Jaja, vilket tjat.    Idag ska jag motionera hästarna på något vis. Får se vad jag hittar på.



Sötnos:


 


 

Av Sofia Lindström - 1 augusti 2012 18:00


Har börjat på att använda Boots på Totto. Inte vanliga för att skydda mot slag, utan en typ av "easyboots". Detta är ett alternativ till skor. En påmminade typ av våra skor som vi har.

Anledningen till att jag börjat använda det är för att Totto älskar att ta av sig vanliga järnskor. Han tar av sig 1-3skor mellan varje skoning. Vilket inte är kul och framförallt dyrt i längden! Nu hobbyrider vi endast och då kännder jag att det funkar för oss. Nästa år när det nalkas mer träning och ev.tävling så får han riktiga skor igen.


Någon som vill ha mer ingående fakta gällande boots?


Dessa har han endast när jag rider. Inte i hagen. Där är han helt barfota och har inga problem med det   :


 


 



Av Sofia Lindström - 1 augusti 2012 16:23


El-tråd, isolatorer, El-tråd, isolatorer.. Jag har inte koll på hur mycket sånt vi har köpt, men herregud vad det går åt! Mängder! Måste även beställa mer. Jo visst det går till något bra, och jag gillar att köpa grejer till hästarna och vill såklart att dom ska ha många fina hagar osv. Första gången jag gjorde en beställning på dessa grejer va det riktigt spännande. Det har varit en flik som man alltid hoppar över, vilket gjorde det lite roligt och framförallt varierande. Men nu börjar jag tröttna. Längtar dock till att kika in sadelkammar tillbehören.   Även det är något som man "hoppat" över då det inte varit aktuellt. Men nu känns även det spännande.


Pågående sadelkammarbygge, här grejas det både dag och kvällstid. Förberedelser inför gjutning och bild på pågående gjutning:


           


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards