sofiastotto

Alla inlägg den 17 september 2012

Av Sofia Lindström - 17 september 2012 13:20


Wow, wow, wow!!!! Riktigt häftigt!


Se länk: Lastning



 


 


Av Sofia Lindström - 17 september 2012 11:15


 

Här kommer ett äldre inlägg som är värt att publocera igen!

 


Löshoppning.


Till en början vill jag bara påpeka att jag verkligen inte är någon expert på detta område. Dock har jag varit med många gånger och hjälp till och kikat på hur dom går tillväga på flera olika ställen.


  • När man löshoppar hästan ska hästen alltid bära träns. Detta är för säkerheten då en del hästar kan bli lite väl uppspelta när man löshoppar.
  • Man bör vara ca 4-5 styckna som hjälper till, minst 3.
  • Man löshoppar alltid i vänster varv. Detta är för att hästen har större chans att förstå öningen bättre, och i vissa fall få upp ordentlingt med fart. (Detta gäller när man är iväg på "tränings löshoppning", 3års test osv. hemma kan man ju såklart löshoppa i båda varven.
  • När man löshoppar tränar man; kondition, koordination, komunikation mellan häst och människa, hantering och såklart hoppteknik.

Här nedan har ni ett exempel på hur en löshoppnings träning kan gå till. Det röda är stängsel/staket, dom blåa strecken är bommar med hinderstöd och mellan dom ska det vara 6.8 - 7m, siffrora är människor som har varsin uppgift.


Människa nr 1:

Denna person håller i en långpisk, och ska vara den person som driver hästen frammåt i ett lämpligt tempo. (Tänk på att heta hästar kan behöva en lugn röst istället för drivning.)


Människa nr 2:

Denna person ska leda hästen fram till början på banan. Det ska vara en trygg person som inte ska stressa upp, utan istället verka lugnande på hästen.


Människa nr 3:

Här ska hästen få sin "egna" trygga plats, där den emellan åt får en liten paus att tänka på. Här kan man gärna ha en foderhink, så att man kan fånga upp hästen, så att den inte fortsätter varv efter varv.


Meningen med dessa människor är för att försöka göra löshoppningen så trygg och säker som det går, då det alltid finns en viss risk när man släpper en häst lös.


Man kan också välja att göra "staketet/inhängnaden" runt om hela padocken/ridhuset.


   



 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards