sofiastotto

Alla inlägg den 19 september 2012

Av Sofia Lindström - 19 september 2012 18:45


För exakt ett år sedan skrev jag detta inlägg som jag valt att publicera även idag! Jag och Totto har kommit en bit på vägen ändå, även om det ibland känns som att vi står stilla.   


19/9-11

 

Idag har det varit en riktig häst dag.

På morgonen åkte jag direkt till "Skog och landskap" och köpte nytt foder åt Totto. Denna gång blev det "Hippo grow alfa" som det är extra mycket protein i som han behöver. Köpte också ett mått upp till 2liter i.  Åkte sen till stallet och fixade med fodret, hällde över foder till andra tunnor och fixade så att allt skulle få plats. När jag va klar åkte jag iväg till töreboda, och jag och syster for iväg till moängens häst gård. Vi fick välja helt själva vilka hästar vi ville rida. Jag tog söta Teitur som jag inte ridit på länge och syster tog en premiär ritt på Nonne.

Vädret va verkligen på vår sida. Helt lagem varmt. Glada hästar och glada ryttare. Syster sa att hon gillade Nonne mycket, och gillade att han hade stora steg. Det är lite skillnad på Nonne och Teitur, Nonne tar stora steg, och Teitur tar korta men mycket snabba steg så dom passade bra att rida på ihop.

När vi va klara och hade gjort iordning hästarna efter turen så for jag iväg till stallet igen. Jag hade ju bestämt mig för att det va premiär för lite hoppning uppsuttet på Totto idag.


Totto va verkligen på trots humör från att jag tog in honom i stallet till att jag tog ut honom i ridhuset. Han va sur och vresig, och skulle då inte göra som jag sa åt honom att göra, och still ville han inte heller stå. Men väl inne i ridhuset blev han sig själv igen. Tror att han bara vill testa läget med mig ibland, han tycker nog att han blir äldre och starkare och frågar mig vem som bestämmer. Dock frågar han i onödan, för jag ger mig inte!

Jag byggde fram ett litet kryss på ena långsidag innanför spåret. Skrittade fram honom för hand, hoppade upp och skrittade ett tag på korta tyglar, och kom sedan fram i trav. Efter några halter, volter och snett igenom började jag på att rulla över hindret. Totto tykte inte att det va något konstigt med det. Kändes som att han hade koll på läget, och det har han ju också, för jag har löshoppat honom en del, så det är ju inget nytt för honom. Jag hoppade av för att höja upp lite, fortfarande ett kryss, ovh fattade galopp. Nu tyckte han att det blev lite konstigt när hindret helt huxflux va högre, och att vi skulle komma i galopp. Han saktade av till trav och blev lite "ålig", men jag drev på och han hoppade snällt. Några gånger till saktade han av till trav framför, men hoppade snällt. Men efter ett tag fick han upp farten och vi kunde gallopera fram, över och efter hindret. Kändes på honom att han verkligen tyckte att det va kul. När det kändes som bäst rundade jag av honom i trav, och även idag krävde jag lite lätt samling av honom och formen kom även idag stundtals. Sen blev det avskrittning för hand lilla rundan ute. Riktigt stolt matte idag, trots hans envisa trotsålder beteende i stallet innan ridningen. Dom smällarna kan jag ta när jag får en sån underbar ridning på honom!

Red i ca 25min. Jätte skönt att klockan äntligen är uppe i ridhuset nu.


Teitur före och efter skogsturen, och mitt och Tottos första lilla kryss:


     

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards