sofiastotto

Alla inlägg under september 2012

Av Sofia Lindström - 13 september 2012 12:00


Att hålla i manen är inte enbart för nybörjare eller osäkra ryttare! Det är en fördel i många situationer även för erfarna ryttare. Man sitter säkrare, dunsar inte hästen i ryggen och framför allt så drar man den inte i munnen när man hoppar eller rider över bommar.

Ta ett ordentligt tag i manen så att du håller en bit av manen mellan tummen och pekfingret. Om du sedan håller handleden rakt så är allting rätt!



 


 

Av Sofia Lindström - 12 september 2012 12:00



Det finns hästar som hela tiden tränger sig emot dig när du leder dem. Det är inte bara obehagligt utan kan till och med vara farligt. Om hästen hoppar åt sidan har du inte tillräckligt med plats att komma undan. Hur får du då hästen att hålla avståndet?


  • Du kan ta tag i grimmskaftet/kedjan med tummen och pekfingret ca 5cm från grimman och på så sätt skjuta hästens huvud åt sidan.
  • Eller så kan du ta tag mitt på ett dressyrspö med knoppen uppåt, röra det långsamt fram och tillbaka mellan hästen och dig som en vindrutetorkare. Med denna övning markerar du en tydlig gräns som hästen snart kommer att respektera.

 


 


Av Sofia Lindström - 11 september 2012 12:00


Här är ett annat sätt att binda upp eller leda hästen på ett säkert sätt:


  • Fäst inte grimskaftet på grimmans undersida, utan i sidan. På så sätt kan hästen inte rycka rakt bakåt. Trycket bakom öronen mildras eftersom måste vända huvudet åt sidan. Även när du ska leda hästen kan du fästa grimskaftet i sidan på grimman. Speciellt föl är lättare att leda så och hästar som kastar sig bakåt lugnar sig lättare.

 


 

Av Sofia Lindström - 10 september 2012 12:00


Ta dig tid att iaktta din häst i hagen eller i rörelse.


Då kan du tex. tänka på följade och till och med göra anteckningar:


  • Rör sig hästen mycket, lite, eller vilar den ofta?
  • Är hästen nervös eller orolig i hagen eller kan den slappna av?
  • Hur håller hästen huvudet? Går den med höjt huvud eller kan den slappna av?
  • Rusar den gärna omkring och leker med andra hästar?
  • Vilka hästar tycker den om och vilka tycker den inte om?
  • Hur reagerar hästen på ovanliga ljud eller fordon som passerar?

 Det är först när du känner hästen väl som du verkligen kan förstå den och bli dess vän!



 
  


 

Av Sofia Lindström - 9 september 2012 08:30


Innan jag åkte till Mallorca fyndade jag hem dessa godingar:

 

 

 


När jag ska använda dom är en annan femma! hahahah   


 

Av Sofia Lindström - 8 september 2012 12:00


Jag har under mitt liv ridit många olika hästar och raser. Vi kan lära oss något av dem alla och mångfalden gör det roligare och man får mer erfarenhet och kunskap. Utnyttja varje varje möjlighet att lära känna och rida olika hästar. De är alla unika!


 


 

Av Sofia Lindström - 7 september 2012 17:25


Idag va Elin här. Hon fick rida Mimmi i inhägnaden. Westernsadeln på för bästa komfort.   Va med hela tiden och gav Elin instruktioner om hur hon bäst skulle få Mimmi att trivas. Blev mycket skritt arbete och lite trav. Gick bra stundtals och då får man direkt bekräftelse av Mimmi som frustar. Sen hoppade jag upp på henne och tog lite galopp. Ville ju att hon skulle få avsluta med det bästa hon vet!   Hihi..


Kommer sakna mina fina hästar när vi är borta! Tur att pappa är hemma och tar hand om dom!   


 


 



Av Sofia Lindström - 7 september 2012 10:48


Snart kommer Elin hit en sväng. Hon är gullig och kommer med en bok som jag kan ha med till Mallis. Skönt att ha något att läsa på stranden. Faktiskt första gången i år som jag kommer att ligga på en sandstrand. Jag är Världens badkruka!    Hehe.


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards