sofiastotto

Alla inlägg under september 2012

Av Sofia Lindström - 2 september 2012 10:52


Linda benen.


Jag lindar ofta hästarnas ben i fram när jag ska rida. Tycker inte att det är lika viktigt i bak då de får den tyngsta vikten på frambenen.


Nu när jag själv varit skadad har jag faktiskt lindat mig en del med fleece linda. Vilket stöd! Testade mig fram med att linda både hårt och lite lösare.

Sov även med det över natten en gång med och vilken värme det blev! Det va riktigt intressand då jag faktiskt tvivlat på hur pass mycket värmde det faktiskt kan bli av lindor. Sen kom jag även fram till att man inte ska linda för hårt. Sen ska man ju absout inte linda för löst heller. Men jag har hört att man så gott som inte kan linda en fleece linda för hårt. Men nu efter jag testat på mig själv så tycker jag nog inte att man ska ta i för hårt. Speciellt inte om man lindar hästens ben över natten. Kortare användning som vid ridning är lagom hårt det bästa.   


Hur tycker ni att man ska linda?


Mimmis framben från igår. Här har jag padd under som är lite lång så den fick sticka upp lite upp till. Sen har jag även mina super bra karborrespännen från Hööks:


   


 



Av Sofia Lindström - 2 september 2012 10:49


Vad glad man blir när man får inredning och färg att bli som man vill!  


Mysiga altan:


   


 

Av Sofia Lindström - 1 september 2012 21:43


Idag va det dags igen, äntligen!


Totto kom först fram i hagen, så han fick på sig grimman och vi begav oss in i ladan. Såg på Totto hur förväntansfull han var. Han verkligen älskar att bli borstad, och denna vecka har dom inte blivit så bortskämda med det tyvärr.

Jag hoppade upp från min "upphoppnings sten" och idag va jag väldigt noggrann med att han skulle stå stilla.    Det gick fint. Väl uppe kände jag att han va väligt taggad. Kände även av min vrist, även om den var badagerad. Men det blev bättre med vristen ju längre in i passet jag kom då den blev uppvärmd. Red lite i inhägnaden, men Totto tycker vekligen att det är döden där inne när det inte är några hinder framme. Så efter ett tag red jag ut och red runt inhägnaden istället och han blev genast mer framme och mycket gladare.

Surt som det är i markerna nu gör att jag inte är så sugen på att rida i skogen. Så för att hålla humöret uppe på Totto bestämde jag mig för att träna lite "skrämsel grejer". Jag red förbi sadelkammaren, där det står lite "skrämmande" saker utanför. Totto stannade och kikade, men när jag la på skänkeln gick han snällt fram med en gång. Vi red runt huset och till min stora glädje va det inte alls lika blött där. Jag valde att rida lite på volt i trädgården (och nej, Erik va inte hemma! Hahaha   ). Totto arbetade på fint. Sen red vi iväg runt om på gräsmattan och jag visade honom fram till en tunna med äpplen som Erik samlat ihop dagen innan då han klippte gräset. Totto blev super nöjd och tog sig en tugga. Red ett par varv och han fick ta en tugga ur hinken ett par gånger. Sen red vi iväg till vår väg och tog oss lite galopp. Red tillbaka i galopp och vände bort igen i galopp. När jag sedan skulle vända och skritta hem igen vägrade Totto. Han va inte alls sugen på att gå hem igen. Har någon varit med om något liknade? För mig är det helt unikt! hahaha Lyckades vända in honom i skogen så att vi kunde komma ut en bit närmre hemmåt. Skrittade sedan av honom. Han hade garanterat velat gå en runda till.   


Efter Totto va det Mimmis tur. Hon hängde snäll med in till ladan och verkade lika på G som Totto var. Sadlade på henne western sadeln som både hon och jag trivs fantastiskt bra med. Och även hon fick lov att stå stilla när jag satt upp. Blir lättare att vara konsekvent när man själv är lite skadad och verkligen är behov av att hästen står still.


Red fram på vår väg, och red sedan in i inhägnaden. Mimmi va helt underbar att rida idag! Hon va super possitiv genom hela passet! Inte en sur min, vilket är vanligt att det dyker upp minst en gång per pass.

Idag hände även något mycket häftigt; Jag tänkte i traven att nu ska jag snart göra halt. Mimmi kände min energi och gjorde halt utan att jag hade gett henne några signaler till halt. Häftigt! Vi kommer varandra närmre för var dag som går.   

Sen gav vi oss ut på vår väg och drog iväg i galopp ett par gånger. Efter några galopper blir Mimmi så glad att hon körde en bock och studs serie.   Skönt med western sadeln i såna situationer! Haha.

Kul att hon va så nöjd idag min lilla prinsessa! Vill även tillägga att jag inte gett henne någon "Stroppy mare" på över en vecka, så hon va verkligen på bra humör!   


Mina fina gullefisar! Ni gör mig så otroligt lycklig!


 


Totto med "jogging skorna" på   :


 


Mimmi va så ren och fin när jag tog in henne   :


 


Även hon stod och njöt av att bli ompysslad:


 


Efter passet, lika pigg som vanligt   :


 


 








Av Sofia Lindström - 1 september 2012 13:46


Lära hästen att stå stilla vid uppsittning.


Det finns tyvärr inga genvägar när man ska lära hästen att stå still när man sitter upp. Det gäller att nöta och att nöta..


Bästa sättet att träna på är att backa tillbaka hästen och börja om. Har du ställt hästen vid en punkt ska den tillbaka dit, varje gång den rör sig! Vare sig det är frammåt eller bakåt så ska hästen tillbaka. Gör man detta konsekvent varje gång hästen rör på sig så kommer den tillslut att tröttna på att gå ifån dig.


Att arbeta sin häst ifrån marken är A och O. Använd ett och samma ord för att få hästen att stå stilla, tex. stilla, halt, proo, m.m Vare sig det gäller longering, stallhantering eller promenader ska ordet användas när hästen står still. När hästen väl förstått ordets mening är det smidigt att överföra det i samband med uppsittning.


Sen finns det andra sätt, att tex dra i tygeln mot din fot under uppsittning, där riskerar man dock att få hästen att snurra på sig.

Annat sätt är att snurra din häst runt om dig om den går ifrån dig. Jag tycker däremot att man då går emot sitt krav på att hästen ska stå still, genom att driva hästen till volt. Visst, det skapar ett obehag av att det är jobbigt att gå frammåt på liten volt, men jag tycker ändå inte att ditt krav att den ska stå stilla blir speciellt tydligt.



Jag ska själv erkänna att Totto inte alltid står stilla när man ska hoppa upp. Och det har endast mig själv som jag har att klandra till det, då det är jag som ridit in och tränat honom sen han va 2år. Det jag har med mig dock är att jag har väldgt lätt för mig att komma upp och är ganska kvick. Dock skäms jag när andra provar att hoppa upp på Totto och han vandrar iväg så fort det tar liite för lång tid.


Vill också tillägga att man bör alltid hoppa upp från pall. Hur vig, smidig och lätt man är så belastar man ändå hästen från den sida man hoppar upp på, och den riskerar att får sned muskelatur. Om man nu envisas med att man ändå vill hoppa upp från marken så bör man göra det från olka håll. Alltså varannan gång höger sida av hästen och varannan gång vänster sida av hästen.

Sen om man skulle trilla av ute i skogen, eller behöva gå av hästen utan tillgång till pall så är det ju såklart en fördel att kunna hoppa upp från marken, men oftast så finna det stenar, stubbar eller kanske ett dike att ställa hästen i så att man ändå kommer upp utan att behöva belasta hästen fel.


Lycka till!


 



    



Av Sofia Lindström - 1 september 2012 10:45


Dressyr.

 

Att träna för tränare är alltid bra inför tävlig, både på de låga och höga nivåerna. Det är alltid en förmån att ha någon som tjatar på en att göra rätt. Och det man inte känner från ryggen, kan tränaren se från marken. Det finns nog inget snabbare sätt att få till sin sits på än att ha en tränare som påminner en 1000ggr per träning.


Arbetar man själv så kan det vara bra att fråga om någon kan filma. Då kan man granska sig själv, och försöka tänka på vad man vill försättra till gång man rider. Ofta när hästen inte riktigt går som man vill att den ska göra, så hittar man felet på sin egna ridning med hjälp av filmen. Kanke är man lite frammåtlutad och får hästen att gå på bogarna, eller så kanske man håller för hårt i tyglarna så att hästen går bakom lod, m.m


Att träna inför tex. LC:1an (väljer de för att det är det dressyrprogrammet som jag själv har tävlat som mest):


Till att börja med är det nyttigt att rida rakt fram på medellinjen. Här är det bra med spegel så att man ser att man verkligen kommer rakt, plus att spegeln gör att man tittar rakt fram istället för rakt ner på hästen. Träna inridningar i skritt och trav. Skritten är oftast svårast då det är en lång transportsträcka att hålla ihop hästen på. Traven blir mer frammåtbjudande och det är oftare lättare att få hästen halt rak i lite mer tempo. Tänk på att hinna ställa hästen åt rätt håll innan du kommer ut på fyrkantspåret.


Volterna behöver man inte träna så mycket på om man ofta har med de i sin dagliga träning. Men tänk på hur pass stora volterna ska vara! Det är ofta man får nedslag på att volten tex. är för liten eller att den inte är helt rund. Sen krävs bara en lätt ställning i nacken in mot mitten.


Serpentinbågar är alltid nyttigt att träna på! Dels för att man ofta byter varv och mjukar upp hästen i vardera sida och att det inte blir långtråkigt så fort, som dom kan tycka av att gå på volt. Man ska göra serpentinbågarna så stora att man har "en häst" ute på ståret vid varje båge. I bågen ska hästen bli rundad och ställd innåt. Sen kommer vi till det svåraste, rakställa! Har man nu sedan innan tränat mycket på meddelinjen med att ha en rak häst så blir även dessa små distanser mycket lättare. Här ska man ha en rak häst fram till precis efter meddellinen. Där ska man ställa hästen i den rörelseriktning som komma ska inför bågen. Men på medellinjen ska hästen va helt rak.


Att få hästen att så stilla inne på banan kan vara svårt. Något som kan vara bra är att när hästen stannat ta ett djupt andetag och slappna av i situationen. Detta lugnar hästen som i vanliga fall kanske har lite brottom iväg.





Om man har en dressyr tävling inbokad så tycker jag att man ska avsluta varje dressyr pass med att rida programmet för att memorera programmet i helhet.


Desto fler gånger du ridit ditt progam, desto bättre sitter det i ryggmärgen. Detta gör det lättare för dig att slappna av väl inne på tävlingsbanan, då du kan vara helt säker på att du kommer runt banan när den är så väl inlärd!


Bra med dressyr tävligar är att man får ett protokoll med sig hem. Analyrera detta noggrant inför träningar och kommande tävligar. Det som va svårt är det bara att träna vidare på till nästa gång.



Lycka till!



 


 




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards