sofiastotto

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sofia Lindström - 15 oktober 2012 09:11


För någon vecka sedan bytte jag ett täcke mot två av Linnéa. Hon fick ett nytt flugtäcke och jag fick två begagnade regntäcken i Mimmis storlek. När jag såg det ena regntäcket visste jag inte om jag skulle kunna hålla mig för skratt. Jag gillar vanligtvis ganska så neutrala färger med något litet som sticker ut i så fall, men detta..

Det tog sin lilla tid innan jag satte på Mimmi ett utav dessa täcken, men här om dagen fick det åka på. När jag väl hade satt täcket på plats tog jag ett kliv tillbaka för att kika hur hon såg ut i det... Hon blev helt bedårande!   Söta tjejen fick ett riktigt tjejtäcke!


För övrigt så tycker jag inte att det spelar så stor roll vad dom har för färg på täcken när dom går i hagen. Funktion är absolut först!



Söt, eller söt?   

   


 







Ica

Av Sofia Lindström - 15 oktober 2012 08:56


I fredags va vi på Ica för att handla det sista inför festen i lördags. Vi handlade två fulla korgar med mat och dryck. Denna dag passade jag på att fylla i med en namtecking på "fredagsvinsten".

Idag fick jag ett missat nummer på mobilen. Jag sökte på det på både "hitta" och "eniro" men fick ingen träff, så jag ringde upp. Det va en från Ica som svarade och jag sa att dom hade försökt nå mig. Då säger hon grattis, du har vunnit "fredagsvinsten" och får pengarna tillbaka för det vi handlade för på Ica i fredags. 860:-   Hihihi.. Hur kul som helst!


Ibland så förtjänar man faktiskt lite tur!   



 


 

Av Sofia Lindström - 14 oktober 2012 18:15


Igår fick jag världens snyggaste schabrak av Ellen och Erik. Ett Schockemöhle:


 

TACK!!   


 

Av Sofia Lindström - 14 oktober 2012 18:02


Tråkigt väder det ska va hela tiden!!!   Blött, blött, blött..


Mimmi har lyckats få mugg på sitt vita ben. Det va lite svullet idag. Jag tvättade och smörjde det och sen tog vi en promenad. Efter promenaden så va benet i normal storlek.

Måste försöka motionera hästarna mer. Älgjakten har ju satt stopp för det nu, men jag tror att det "värsta" är över, så i veckan ska det säkert inte vara någon fara.


Lösdriften är riktigt på G nu. Nu ska det bara spikas upp lite playwood skivor och läggas in halm. Skönt!


Min älskade lilla plutte snutta:


   




Av Sofia Lindström - 13 oktober 2012 08:45


Rida skänkelvikning.


Skänkelvikning är en lösgörande rörelse, det är smidighetsträning, balans, styrka och inte minst en träning för ryttaren att kunna koordinera sina hjälper.


-Skänkelvikning är även en förberedande rörelse till skolorna öppna och sluta.


Hjälperna för skänkelvikning är:


  • Innertygeln ställer hästen från rörelseriktningen, yttertygeln reglerar ställningen.
  • Innerskänkeln är sidförande. Den ligger i normalläge eller där den behövs, vid den del på hästen som behöver påverkas. Exempelvis när man rider en häst som gärna vill gå före med bakdelen lägger man skänkeln längre fram för att påverka framdelen. Det är en av de viktigaste sakerna: Att framdelen alltid ska leda rörelsen.
  • Ytterskänkeln är framåtdrivande och tillsammans med yttertygeln avslutar den rörelsen.
  • Vikten är mitt på hästen men man följer med i rörelsen. Med vikten får du också med blicken, att ryttaren tittar dit han eller hon ska för att hamna rätt i sadeln. Målsättningen är ju att man i prencip bara sitter i rörelsen. Ju längre i utbildningen hästen och ryttaren är, desto mindre hjälper och tyglar behövs.

Lycka till!



Skänkelvikning kan såklart även användas för att komma rätt på ett hinder:


 


 



Av Sofia Lindström - 12 oktober 2012 07:04


En fråga har kommit till frågestunden!


Frida undrar: Hur länge har du haft Totto och Mimmi?


Totto har jag haft längst jag köpte honom 23 april 2010. Då va han 2år och ohanterad. Enda hanteringen han hade fått va när hovslagarn kom. Något som kanske inte alla visste, va att förra ägaren (uppfödaren) nästan ångrade sig med att sälja Totto. När vi började hålla på med honom upptäckte ägaren vilken trevlig häst han va och sa att han nog skulle ha sparat honom om han hade vetat det, men nu hade han ju lovat mig och han förstod att Totto skulle få det bra hos mig. Gamla ägaren kallade honom inte för Totto utan det är något som jag hittat på då jag tyckte att han passade med det namnet!   



Mimmi blev min den 3 juli 2012. Känns som att jag har haft henne betydligt mycket längre än vad jag haft! Mimmi och jag har lärt känna varandra lite mer nu och vi börjar på att bli mer samspelta!   



 


 



Av Sofia Lindström - 11 oktober 2012 07:24


Inte en endaste fråga har kommit in till frågestunden..    Alla vet allt om mig och mina hästar!


Man får självklart kommentera anonymt, och någon av de ca 30personerna som läser bloggen borde kunna kasta iväg en kommentar.


Man tappar tyvärr gnistan när folk inte visar något som helst angagemang. Kanske borde jag göra bloggen till en låst dagbok istället?


 


 












Av Sofia Lindström - 9 oktober 2012 10:28


.. Studier har visat att så många som 40% av dressyrhästarna har ont i ryggen?

Det visade sig att ryggontet kunde minskas genom att muskeln multifidus, som fäster på ryggkotorna stärkes.



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards