sofiastotto

Alla inlägg den 3 januari 2013

Av Sofia Lindström - 3 januari 2013 06:53


Hur hade jag klarat mig utan mitt stora slowfeedning nät? Det är en fråga som jag ställer till mig själv ibland. Klart det funkar när det finns gräs att pyssla med ute i hagen. Men som nu i vinter och när allt varit geggigt och tråkigt ute. Nätet är verkligen guld värt! Jag jobbar mest i Mariestad och hade absolut inte haft möjlighet att åka hem och lunch fodra. Kanske max en dag i veckan som jag åker mellan Mariestad och Töreboda. Men dom andra dagarna då? Hur gör de som inte kan fodra och som inte har flowfeedingnät? Jo, jag fattar folk som har hösilagebalar i hagen, men dom som inte har det, för alla har ju inte så pass många hästar att de går åt utan att bli dåligt innan..

Fodras inte då dessa hästar överhuvudtaget? Antagligen..


Visste ni att det är extremt vanligt att hästar har magsår, mer eller mindre? Detta är på grund av att de har en starkare magsyra än vi människor. Så fort en häst slutar äta så bildas det syra. Detta innebär att hästar bör inte ha ett uppehåll på mer än 3timmar mellan fodringar av grovfoder (hö/hösilage/ensilage). OM det nu är så att man har en överviktig häst, är det mer motion som ska prioriteras först! Sen om den inte kan gå på fri tillgång på hö med hjälp av slowfeeding nät, så kan man fodra med fri tillgång på halm istället. Det är tuggbehovet som behöver stimuleras! Även för tändernas skull.


 


 


Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards