sofiastotto

Alla inlägg den 3 februari 2013

Av Sofia Lindström - 3 februari 2013 16:00


Idag har jag lasttränat båda hästarna!   


Hade tänkt att rida, men det va så hårt i backen så jag tykte inte att det var någon idé att ge sig iväg ut.

I alla fall så förberedde jag transporten inför lasningen och fyllde den med halm och en hink med betfor, havre, korn och nypon som hästarna skulle få smaska på när dom gått in i transporten.


Målet med dagen va att ha lugna hästar i lastningssituationen. Även om dom inte skulle gå in/gå in halvvägs/eller hela vägen så skulle allt ske utan tryck, spö eller andra hjälpmedel. Jag va även själv under lastningen, medans erik fällde träd med motorsåg 80m ifrån(?).. Haha..



Mimmi va först på tur. Jag hade inga förhoppningar alls på att hon skulle gå in, utan ledde henne med tanken att jag bara ville att hon skulle hålla sig lugn.

Mimmi hängde med, raka vägen in på första försöket!   Hon tog en tugga av maten, sen gick hon lungt ut ur transporten igen. Jag stannade kvar där inne och satt på huk längst fram i stansporten. Jag lät henne backa utan tryck i repgrimman och hade en longerlina som jag bara släppte efter på. Mimmi stannade precis vid rampens början och jag pratade med Mimmi och sa -Mimmi, kom då! Och då gick hon in helt själv igen, utan tryck!! Jag puschade inte och pressade henne inte! Hon gick in helt på egna villkor! Hon gjorde så ett antal gånger och skrapade även lite med hoven på rampen, men jag bara satt kvar inne på huk och kallade på henne, så kom hon tillbaka. Hon bajsade två gånger, så lite nervös är hon ju allt, men inget att klaga på! Efter ett tag kände jag mig nöjd, så jag gick tillbaka med henne till hagen. Vilken lycka!   


Inne:

  


ute:

 


Inne:

 


Ute:

 



När jag precis släppt Mimmi i hagen ropar Erik att det är mat. Tajming!   


Efter jag ätit tog jag ut Totto från hagen och ledde även honom rakt in i transporten (han tvekade inte en sekund!). När han ätit av fodret ett tag så gick han lugnt ut för att kika sig lite om. Jag satt kvar inne på huk även med honom och kallade in honom. Utan tryck gick han självmant in i tranporten. När han nästan hade ätit upp allt foder bestämde jag mig för att jag skulle backa ut honom på mina villkor, så jag ställde mig upp, tog foderhinken och bad honom backa. Han backade bak försikigt och fick sedan äta upp resten av fodret som jag ställde på rampen. Inget bajsande för hans del! Hahaha...

Erik grejade med veden precis brevid oss och Totto blev nyfiken vad han höll på med. Så vi gick till honom och hälsade på pressenningar och lite annat som skulle vara skrämmande, fast det tyckte inte Totto.   Bästa häst!  

Visade Erik när Totto vinkar fint. Och sen gick vi en liten promenad i våran trädgård innan han fick gå ut i hagen igen.


Suddigt kort på Totto när han äter:

 


Och när han spanar in Erik:


 


Åh, jag är SÅ glad att det gick så otroligt bra med träningen idag!!   

Nu känns det lite töntigt att jag väntade så länge med att lasta dom, då jag varit orolig att det inte skulle funka så bra. (Mimmi är ju svårlastad, och Totto skadade sig sist han åkte transport) Dock så tror jag ändå att det va en bra tidpunkt nu att ta tag i lastningen, då dom båda känner sig hemma på gården, och dom har vant sig med alla ljud och sånt som är här. Även motorsågsljud.   



 

Av Sofia Lindström - 3 februari 2013 10:24


Åh vilket härligt väder det är idag! Solen är SÅ välkommen!


       


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards