sofiastotto

Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Sofia Lindström - 18 februari 2013 10:30


Många tränar på tok för lite galopp. Galoppen är viktigare än vad många tror! Hur skulle hopphästen prestera på tävlingar utan en bra galopp? Och hur skulle en dressyrhäst kunna samla sin galopp, om man inte hade tränat den så att den orkar samla sig i galoppen?

Galopp är inte bara galopp. Galopp är flera olika tempon, både långsamt och snabb. För dessa tempon krävs olika slags muskler, både långa och korta.


Hur ofta rider ni tempoväxlingar i galopp? Hur ofta lägger ni fram bommar och rider med olika många galoppsprång emellan?

Många rullar på flera minuter i trav, men när man kommer till galoppen ägnar man bara korta stunder åt att verkligen rida i galoppen.

Hästar skulle behöva galoppera mer. Gärna ute i naturen, långa sträckor rakt fram. Hästar i det fria galopperar flera kilometer i sträck. Hur många meter galopperar du per gång?


Galoppen är den gångart som hästen får upp bäst flås i. Detta på sikt leder till bättre ork även i andra gångarter.


Hur många minuter galopperar du sammanlagt per ridpass?


Mimmis absolut älsklingsgångart, galoppen:

 

Av Sofia Lindström - 18 februari 2013 08:19


Vad tycker ni angående alla dessa debatter om att äta hästkött? Jag sa själv att tex. när det gäller Findus lasagne, att om nu inte detta skulle innehållt medesinskt förstört kött, utan att det "bara" hade varit fint hästkätt i så borde dom bytt ut innehållsförtäckningen, så att det hade blivit en 'hästkötts lasagne'. Inget konstigt med det. Där emot så skulle jag inte äta utav den, men samtidigt känns det ändå onödigt att slänga så mycket mat. Men som sagt, detta är min åsikt, OM det nu hade varit godkännt kött som nu är i lasagnen, vilket det inte var!


Sen hittade jag ett inlägg angående detta: Folk som tycker att vi borde äta mer hästkött. Och jag förstår till en viss del. Hästar som inte äts i sverige åker långa transporter utomlands, intrycka i lastbilar och dom får inget vatten eller mat på hela resan. Detta gör att jag känner att vi borde äta mer kött här, så att hästar slipper denna otrevliga resa. Sen är det mycket kött på en häst, många tycker att det är slöseri på kött när vi avlivar dom och bränner eller gräver ner dom.

Men sen kom detta inlägg, och jag kan bara hålla med!  -Inte säger man åt en tex. muslim att äta gris bara för att det är slöseri på köttresurser!? Vi äter inte heller hund i Sverige som dom i andra länder gör. Varför ska vi då äta häst? Vi har samma känslor för hästar som med hundar. Jo, visst det är mer kött på en häst. Men då får vi inte glömma av att man avlivar mer hundar i sverige än hästar med, då antalet hundar är större!


Jag vill inte och kommer att undvika att äta hästkött så länge jag lever! För mig betyder hästarna så mycket och jag skulle rent av må dåligt av att äta deras kött. Däremot så skulle jag inte säga åt någon annan att de inte fick göra det. Det är upp till var och en.



Här länkar jag nu ett inlägg angående hästkött:

Länk ---> Hästar som mat?



Avslutar med en bild som inte har med texten att göra (ville inte lägga upp en bild på någon häst i samband med inlägget   ).


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards