sofiastotto

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Sofia Lindström - 20 februari 2013 08:47


Igår satt jag inte ner mycket..


Åkte iväg för att jobba och jobbade till 13tiden. Åkte hem, kastade i mig lite mat och gick sedan ner till stallet. Jag tog in Totto som inte va super sugen på att hänga med in, men efter lite övertygande så stoppade han själv ner huvudet i grimman. Jag tog in honom och borstade av honom lite snabbt. Nu har pälsen verkligen börjat på att fällas. Dock va inte Totto så sugen på att bli borstad då han hade så mycket energi i kroppen. Jag brukar borsta av honom lite snabbt när han är sån, för när man sedan har gjort någon aktivitet kan man "lång/fin borsta" honom efteråt.


Vi gick ut och efter lite krånglande i från Tottos sida så va jag sedan uppe på ryggen. Totto va redo till tusen. Skrittade först fram på våran väg och sedan begav vi oss iväg mot skogen. Totto va pigg och spänd! Och när vi väl va i skogen så små travade han lite i smyg.

Det va massor av djurspår i skogen. Många utav dom såg relativt färska ut. Inte konstigt att han va spänd då!

(Det va även ett rådjur i en av hästarnas sommarhagar samma morgon. Totto spanade in den ordentligt, så han hade säkert kvar lite av den känslan i kroppen)

I alla fall så va planen att rida igenom skogen och fram till ett gärde som jag hade tänkt trava lite på. När vi va precis vid gärdet stannade vi till. Det kändes verkligen som att det fanns djur av något slag i närheten. Sen såg jag till min stora förvåning två stora kisspölar på gärdet(?!) dom va väldigt stora ooch påminnde om hästarnas pölar. Och det måste väl varit älg som tillverkat dom?


Totto frustade och han måste kännt massor av skumma dofter. Jag avgör att jag inte ville rida där och väljer istället att rida hem igen. Totto är med på noterna, håller sig i skinnet, även om han gärna småtravade lite. När vi sedan kom tillbaka till grusvägen så hör jag något som låter som plogbilen eller liknande. Jag valde att hoppa av Totto, då han va så spänd. Det va en 'mjölktanklastbil' och Totto brydde sig inget om den.


Vi gick hem och jag gick brevid. Sen hoppade jag upp på honom utanför stallet igen. Det va inte helt lätt får jag lova.. Han ville inte stå still och verkade som att även han ville upp och stå på stenen som jag stod på som pall. Efter ett litet tag kom jag upp, och jag red tills Totto va avlappnad och sedan kände vi oss nöjda båda två.


Efter detta pass va Totto som en fröjd att greja med efteråt!


Tiden drog ihop sig och jag fixade iordning Mimmi lite fort och satte på henne träns. Hoppade upp barbacka och red runt lite intill stallet, i skritt och trav. Hon skötte sig fint och gjorde det jag bad henne om. Vet inte hur längesedan det va som jag red henne. Har blivit mest promenader och longering för hennes del. Så jag är väldigt glad att hon skötte sig så fint! Hoppas kunna ta mig en längre tur med henne snart. Men sadel på.   


Sen packade jag bilen med paddar och westernsadlar och åkte iväg till Johanna och Xerxes. Johanna ville gärna testa på hur det kändes att rida i westernsadel då hon är sugen på att ha en till Xerxes.

Xerxes stod i ett supermysigt stall med tre andra hästar. Vi testade båda mina sadlar och kostaterade att Tottos satt bäst så det fick bli den som hon skulle provrida i.

Padocken va tänd och fylld med massor av fin ridbar snö. Johanna longerade Xerxes till en början för att checka av vad han tyckte om sadeln. Han verkade inte bry sig, så efter ett tag hoppade hon upp. Hon red i skritt och trav och efter ett tag kände hon sig nöjd.


Efter att hon testat min sadel blev hon mer sugen på att köpa en själv. Så vi får se om vi hittar något som passar.   


Lång men härlig dag!


Mimmi, Xerxes och Totto i bakgrunden:

 


 


Av Sofia Lindström - 20 februari 2013 08:43


Nu fick jag ett meddelande att jag skulle koppla bloggen till Facebook? Jag har ju haft den kopplad dit, dock så verkar det som att den har kopplats ifrån. Inte konstigt att statestiken har sjunkt..


Jaja, ni som kikar in på min blogg via Facebook har kanske några inlägg att skrolla igenom som ni missat. Bra för er som är lediga, att ha lite och läsa.   



 


 

Av Sofia Lindström - 20 februari 2013 08:37


Välj en rubrik som jag sedan skriver om!


Kommentera med valfri rubrik så kommer jag ägna ett inlägg till just din rubrik.



(Fantasibrist!)


 


 




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards