sofiastotto

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Sofia Lindström - 12 mars 2013 09:06


Idag har jag sovmorgon. Skönt ibland faktiskt. Även om jag nu alltid vaknar tidigt, så kan jag ta det lungt på morgonen och dricka kaffe länge.   


Igår tog jag tag i att motioenera hästarna. Ropade på Totto och han gick ifrån (som vanligt nu för tiden). Bytte taktik och ropade på Mimmi, som gladerligen hoppade i repgrimman. Jag ställde henne utanför hagen och borstade hela henne med piggborsten, det uppskattades. Sen gick vi iväg på lite äventyr. Gick lite bland stock och sten, där Erik fällt ett träd. Sen gick vi genom vår trädgård och över stengården. Mimmi hängde gladerligen med ända tills vi kom ut på grusvägen. Hon gick några steg, sen stannade hon, sen gick hon några steg, sen stannade hon osv. Jag visste inte hur jag skulle bete mig i denna situation då jag inte vill dra i mina hästar. Så jag betsämde mig i alla fall för att be henne om en "vacker tass", sedan vände vi hem igen. (Att jag bad henne om "vacker tass" va för att bryta mönstret och få henne koncentrerad på mig) 


Vi gick över stengården och sen fick hon gå ut på volt i trav ett par varv. Mossan i trädgården är det enda underlaget hemma som jag låter dom trava på för tillfället, är stenhårt överallt! Efter ett par varv gick vi tillbaka till hagen.


Som vanligt är det inga problem att hämta Totto efter att jag har grejat med Mimmi. Tog ut honom ur hagen och började borsta honom med piggborsten. Det brukar uppskattas mycket av herrn som älskar när man kliar honom. Men inte igår. Han ville inte stå still och tyckte att det va helt onödigt att jag skulle borsta honom. Jag drog bara över honom lite snabbt och vi började sedan gå iväg mot samma tur som innan med Mimmi.

Totto tyckte att det va super kul att gå bland stock och sten. Han är som en pansarvagn och bara njuter.

Vi gick också över stengården och det tyckte Totto också va väldigt spännande. Sen gick vi längst grusvägen och ner vid ett kalhygge som jag tänkt att jag ska undersöka. Har sett en traktor där i ett par dagar. Så jag tänkte att jag och Totto kunde gå i dens traktorspår. Även här gick Totto fram som om han inte gjort något annat. Efter ett tag gick vi hem, och när vi skulle gå över stengården igen så tittar jag på Totto som tar ett mega skutt upp på muren och sedan studsar ner i ett "busskutt".


Även han fick gå på volt i trav ett par varv. Såg ut som att han tyckte att det vsa skönt. Sen gick vi tillbaka till hagen och efter fick båda välförtjänst kraftfoder.


Undrar vad som har gjort att Totto inte är så sugen på att komma i hagen? Han tycker ju att det är så kul sen när han väl är ute så att han nästan kryper ur skinnet! Hoppas att det ändrar sig snart!

 


Bild från igår:

 

 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards