sofiastotto

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Sofia Lindström - 17 mars 2013 11:44


I fredags ringde Alva (min systerdotter) och frågade om hon och Ture (min systerson) kunde få komma och rida lite. Jag kom precis hem från jobbet och tyckte att det va en toppen idé. Solen strålade och jag ville gärna passa på att vara ute.


Efter ett tag kom dom och vi gick ner till hästarna. Dom kom i tron om att dom skulle få rida Totto, men jag beslöt mig för att använda Mimmi för ponnyrindningen istället. Totto har sån överskottsenergi, och sen tycker han att det är så fruktansvärt kul när jag går med honom (för att han tror att vi tränar följa John eller liknade). Mimmi är mer neutral och verkar inte ta så allvarligt på om hon för stå ett par dagar.


Mimmi ville gärna vara med. Och Ture fick rida först. Han va nöjd och ville helst inte gå av Mimmi. Men efter ett tag va det Alvas tur. Alva njöt och tog egna initiativ till att släppa manen och skritta omkring utan att hålla sig i. Hennes ögon glittrade av lycka. Alva red en stund innan min syster utbrast -Har jag min hjälm här?

Hon gick iväg till sadelkammaren och hämtade hjälmen. Alva fick hoppa av och min syster hoppade upp på Mimmi. Så fort hon kom upp sa hon lyckligt -Åh, vad härligt!  


Jag ledde henne en stund och sedan va det dags för dom att åka hem. Mimmi skötte sig helt galant med alla på ryggen, stora som små. Min fina lilla vän.   



Igår tog jag en promenad på kalhygget för att göra en slinga att rida på. Efter att ha kollat underlaget och konstaterat att det va okej att rida där gick jag ut och hämtade Totto för en tur. Jag undrade vad han skulle tycka om de "nya" markerna.


Totto klev på som en pansarvagn. Jag hann knappt kolla vägen framför oss, utan han bara klev på utan stopp. Det va en hel del sten och stock, men det brydde sig inte Totto om. Han va så stabil och det märktes knappt hur ojämt underlaget va.

Efter rundan skrittade vi hem. Jag busade till det lite och kikade läget om Totto kanske kunde tänka sig att kliva över stenmuren med mig. Han tvekade inte en sekund utan klev över som om han inte hade gjort något annat. Hihi..


Ibland så känns det som att man underskattar deras extremt smidiga framkomlighet bland stock och sten. Man tror att de "bara" kan ta sig fram på platt mark. (Nu överdriver jag ju såklart, men ändå så brukar man hålla sig borta från det som ser för stenigt och stockigt ut) Men hästarna fixar detta galant!

Jag minns så väl när Elin va här och red ut med min för första gången. Jag styrde in på min vanliga lilla runda i skogen. Elin blev helt chockad och sa -Kan dom verkligen gå här. Jag log och sa att det är här jag har ridit hela sommaren. Hon påpekade att det va de mest "offroad" hon ridit. Hahahaha.. Hästarna är skickligare än vad man kan tro!   




Här är Totto innan turen igår:


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards