sofiastotto

Alla inlägg under mars 2013

Av Sofia Lindström - 3 mars 2013 17:37


Andra gången som jag testar "vinka" uppsuttet med Totto. Vad tycker ni?   




   

Av Sofia Lindström - 2 mars 2013 17:56


Skulle vilja fördjupa mig i detta ämne: Inlärd Hjälplöshet


Text lånad av: Forskning och fakta


Inlärd hjälplöshet är ett tillstånd som uppkommer när en individ utsätts för stress eller obehag som den inte kan kontrollera och det finns både hos människor och djur. Tillståndet har likheter med depression och posttraumatiskt stressyndrom hos människor och det finns mycket forskning om det på andra djurslag än häst.

Inlärd hjälplöshet kännetecknas av att hästen saknar motivation, inte visar glädje och verkar deprimerad. Den blir likgiltig och svarar sämre på stimuli och inlärningen påverkas negativt. Det finns träningsmetoder där inlärd hjälplöshet är målet. Hästen ger upp och slutar att göra motstånd eftersom den inte kan undkomma och blir sen "lätthanterlig". Ett tydligt exempel på detta är hobbling där hästens ben binds ihop, något som är förbjudet i Sverige.


Det finns flera situationer som skulle kunna orsaka inlärd hjälplöshet som flera forskare är intresserade av att undersöka - till exempel vissa hjälptyglar, brems, skarpa bett, hårt spänd nosgrimma, isolering samt drivning och förhållning samtidigt. Problemet med sådan forskning är att först kunna mäta hästens välfärd i en träningssituation.


Olika individer reagerar på olika sätt på en viss typ av träning vilket tyder på att de har olika lätt för att hamna i inlärd hjälplöshet. De som blir passiva och verkar ha accepterat situationen drabbas förmodligen lättare av det. Forskarna spekulerar i om några av de "säkra" hästar som finns egentligen lider av inlärd hjälplöshet och menar att det är viktigt att vara uppmärksam på de tillbakadragna hästarnas hälsa och välmående, inte bara hälsan hos de som gör motstånd och protesterar.


Inlärd hjälplöshet och den typen av stress under lång tid leder till fysiska problem som magsår, viktnedgång och nedsatt immunförsvar. I flera av de de tidiga studierna på området dog djuren i de fysiska sviterna av inlärd hjälplöshet. Om hästen ges möjlighet att själv bestämma över till exempel när den ska äta och gå ut i hagen eller vilka hästar den ska umgås med har den lättare att lära nya saker och risken för att den ska må psykiskt dåligt minskar.


Forskningen riskerar att röra om i hästvärlden men förhoppningsvis leder den till bättre träningsmetoder, bättre djurvälfärd och ökad förståelse av hur hästen reagerar på träning.

 

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 2 mars 2013 11:29


När solen har legat på som mest har hästarna fått gå utan täcke ett par timmar under dagen. Det har verkligen varit uppskattat av hästarna! Hade hoppats att dom hade kunnat få lufta sig hela helgen. Dock ligger blåsten på så kraftigt idag så jag vill inte ta av dom täckena. Det är ju ändå blisten som är en av de väderarter som dom är känsligast för. Dock har dom tunna täcken på sig nu då det inte är så fruktansvärt kallt längre.



Skönt att ha en hagkompis som kan hjälpa en när det kliar:

 


 

Av Sofia Lindström - 1 mars 2013 18:44


Nu är det dags att fixa mer hö till hästarna! Har hållt koll på Blocket och lyckats hitta en försäljare som bor 1,6km från oss. Hur bra är inte det?   Bättre upp..

Pratade om hur vi skulle få hem hö:t och vi sa att vi kunde ta vår transport. Sen när vi nämde vart vi bodde så erbjöd han sig att köra hit hö:t, utan extra kostnad! Ingen lyckligare än oss!   


100bal till Atterud på söndag!


 


 

Av Sofia Lindström - 1 mars 2013 07:04


OM underlaget är bra i helgen ska jag be Erik filma mig lite när jag rider hästarna. Vore så kul att kika på då jag inte har sett mig rida Mimmi sedan i somras och Totto sedan förra vintern(?) Och jag känner jag skulle behöva filmas så att jag kan rätta till fel i min sits och mina hjälper. Man blir som en tränare till sig själv när man kollar på filmer på sig själv. Jätte nyttigt!

Men vi får se. Gubben brukar inte vara allt för sugen på att filma/ta kort på när jag rider.   


Är ni sugna på att se filmer från hur hästarna rör sig och betersig i ridningen idag? Är ju lite annorlunda nu lär jag rider med lång tygel.   



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards