sofiastotto

Alla inlägg den 11 april 2013

Av Sofia Lindström - 11 april 2013 22:59

 

 

Vad är egentligen en hovböld? 

Jo det är en infektion som kommit in i hovens läderhuden. Bakterierna kan ta sig dit på många olika sätt nedan några ex.


  • trampskador
  • sticksår
  • sömstick
  • hornsprickor
  • hålväggar
  • bärandsröta
  • bristningar, sprickor i hoven
 
Av infektionen sätts hästens Infektions-/immunförsvar igång och en svullnad uppträder då i läderhuden. VAR- bildning från bakterier och skadad vävnad samlas i en böld.
En Hovböld är ofta smärtsam och ger därför ofta en kraftig hälta.
 
Ökad blodtillförsel till det skadade området sker pga den inflammatoriska reaktionen, detta kan man känna och man kallar det "förstärkt puls". hästen blir också varm i hoven av samma anledning. Svullnad kan ses runt kotan upp mot kotled och ibland upp över skenan hästarna kan bli allmänpåverkade och få feber därför viktigt att feber kolla sin häst vid misstanke eller konstaterad hovböld.
 
 
Ofta behöver hovslagare eller veterinär hjälpa till att tömma / dränera bölden. Ibland är Det kan ibland vara svårt att hitta bölden med ex visitertång och då läggs ett våtvärmande omslag runt hoven.
 
 
Lermonster:
 
   
 
Av Sofia Lindström - 11 april 2013 22:30


Igår bestämde jag mig för att jag skulle rida. Orken har kommit tillbaka lite så då är det bäst att passa på!   


Hämtade lite borstar och borstade hästarna i hagen. Gör ofta det nu för tiden. Tycker det är mysigt, samt att hästen kan gå ifrån när den inte är sugen på att bli borstad längre. Ska man dock rida så får den stå ut med lite nogrannare bortning, men ändå.   


Sen gick jag in och hämtade hjälm och Mimmis träns. Tränsade henne och gick ut ur hagen. Hade inte tänkt hur jag skulle lägga upp ridningen, mer än att jag ville att hon skulle göra sig av med lite energi.

Red iväg bort mot vår skog. Där har jag inte varit på länge med Mimmi. Hon va lite spännd, men hon gjorde inget mer än att kika på lite saker.

Red rundan och sedan hemmåt igen. Jag red lite lösgörande vid hagarna och tyckte hon kändes fin men med lite väl mycket energi. Jag bestämde mig att rida bort och ta rundan i skogen igen (den tar inte lång tid att rida runt, kanske 10min i skritt). Travade bort på vår väg och mot skogen igen. Denna gång slappnade hon av betydligt mycket mer. Och efter den rundan skrittade vi hem igen.

Mycket trevlig tur med lilla Mimmimu.   


Sen va det dags för Totto. Han va lite skeptisk till tränset och va inte sugen på att få det på sig. Men med lite övertygande gick det fint. Tog även av hanr remontnosgrimma och släppte efter ett hål på varje sida av bettet. Läste nämligen en blogg här om dagen som hade skrivit om att man borde ha bettet löst i munnen på hästen (inte överdrivet såklart) så att det inte trycker uppåt. Det gjorde ju inte Tottos speciellt mycket innan, men han fick ju en rynka eller två av bettet. Så jag ville ändå släppa på det ett snäpp för att kika om han kanske trivdes bättre med det.


Först så tyckte han att det va jätte konstigt, och joxade runt med bettet precis som att han trodde att det skulle trilla ur. Men det tog inte lång tid föränn han hade det stilla som vanligt i munnen. Jag red rundan i skogen även min Totto. Han va lite spänd även han, men det gick över relativt fort. Han tog stora steg i skogen och njöt med öronen spetsade. Ett varv i skogen och sedan vände vi hem. Vände på våran väg och tog en galopp. Totto va inte helt hundra med på min galopp tanke, så det blev bara tre steg och sedan saktade han själv av. Vi vände och travade tillbaka och vände för att sedan göra ett nytt försök till galopp. Denna gång pratade jag med honom och sa -Ja nu busar vi. Då fattade Totto galoppen och fick ett härligt driv, nästan lite väl fort med tanke på att jag red barbacka. Men jag lät honom njuta av att sträcka ut. På helt lång tygel satte jag mig tillbaka och sa -Sakta, lungt. På 2sek saktade Totto av till trav och sedan till halt. Från full galopp till att jag sitter tillbaka lite och han stannar, -Jag älskar min häst!-   

Och ja, han brukar alltid stanna när jag säger åt honom att göra det, men jag blir lika överlycklig varje gång. KÄRLEK!


Mimmi ville bara gosa och komma till mig, så det gick inte så bra att ta kort   :

 


Min lille plutte snutte Totto:

 


 

Av Sofia Lindström - 11 april 2013 07:11


Håller på och skriver ett inlägg om gårdagens ritter. Men känner att jag inte riktigt hinner skriva klart det. Behöver åka till jobbet och vill inte hafsa ihop det för mycket då det va så härliga ridturer igår!


Så inlägget får ni lite senare! Håll ögonen öppna!   



 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards