sofiastotto

Alla inlägg den 28 april 2013

Av Sofia Lindström - 28 april 2013 09:37


Nu är det vår!   


Igår grejade jag massor i vår trädgård. Jag beskar (beskärde?) äppelträd, buskar och rensade även upp i rabatten. Underbart härligt! Tände även i eldtunnan så att jag kunde elda upp allt som jag rensade ur, smidigt!


Efter röjningen blev jag ridsugen. Jag tog in Totto och borstade honom. Han va jätte skitig, och va mer svart och grå än svart och vit.   Till min stora glädje så stod han fantastickt stilla och fint i gången. Han brukar alltid vara lite stökig när han inte har blivit motionerad på ett tag. Men igår stod han lydigt och va super trevlig att borsta.

Tanken va att jag skulle rida bort på grusvägen som framskrittning och sedan rida in i skogen och hoppa över stocken ett tar gånger. Vi red bort längs med grusvägen och efter ett tag stannar Totto. Han kikade på korna som stod så att han såg dom tydligt. Superspännd blev han. Det enda han gjorde dock va att vara spännd och att han stannade. Vi fortsatte frammåt några steg, för att sedan stanna..


Så höll vi på ett tag. Sen beslöt jag mig för att gå ner på gärdet i stället. Hade hoppats på att han skulle få lite annat att tänka på då. Men tyvärr, då fick Totto syn på en hund som inte brukar vara i trädgården. Hunden va snäll och skällde inte på oss, men Totto va helt paralyserad och stod och glodde och va spännd som en fiolsträng!

Jag beslöt mig för att hoppa av för att kika om jag kunde få någon som helst kontakt med Totto. Jag hade några morotsbitar i fickan, så jag frågade om "vacker tass". Efter lite tvekande och med blicken fullt koncentrerad på hunden, så lyfta han ändå benet.

Jag fick inte den kontakt med honom som jag hade velat, så jag beslöt mig för att vända hem. Totto gick med öga ben som ibland gick över till några travsteg. Men när jag stannade så stannade han. (Så skönt att ha det så stenhårt invant!!)


Vi började om hemma igen. Jag hoppade upp och vi begav oss bort mot vår skog istället. Totto behövde bli av med överskottsenergi, det märktes kan jag lova! Jag har ALDRIG varit med om att han va så pigg som han va igår! Aldrig har jag kännt det drivet som fanns i honom då. Hahaha..

Efter att ha ridit lite upp och ner och runt i skogen siktar jag in Totto mot stocken. Jag har halvlång tygel och hänger bara med Totto som själv tar trav och sedan ett klockrent galoppsprång innan stocken. Vi fick ett super fint hopp och Totto galopperade av glädje ett par galoppsprång efter hindret med.

Vi rullade över stocken tre gånger och det gick lika bra varje gång! Han är helt klockren med avstånden Totto!


Sen gick vi ur skogen och ut på våran väg. Här tog vi några galopper Jag lät honom rulla på i den hastighet som han själv ville ha. Och ja, nu fick jag verkligen känna på energin som fanns inom honom!

Vi hade ju ändå ridit ett tag och hoppat i skogen, men energi fanns det fortfarande, och rejält med!

Jag har aldrig galopperat så fort med Totto och då brukar jag alltid ge honom hela tygeln och han tillåts alltid att galoppera så fort som han själv vill. Han är ju i vanliga fall åt det lata hållet så han brukar bryta av efter ett par galoppsprång. Men inte igår..

Vi dundrade fram i 180. Men när jag sa -Sakta.. så saktade han av. Fina killen   


Vi tog ett par galopper och sedan skrittade vi av länge. Efter ett tag hoppade jag av och skrittade honom även för hand.

Även om han va ruskigt pigg igår så är han ändå lika trygg och rolig att rida. Det händer verkligen inget, elller hur man ska förklara. Han va bara lite ovanligt pigg, annars så va han precis som vanligt!   
Jag red honom faktiskt i hoppsadeln igår med. Det va ett tag sedan, men det känndes bra, och Totto verkade tycka detsamma.



Sen kom Erik hem, så fi fixade tacos. När klockan närmade sig halv 8 gick jag ut och tog även in Mimmi.

Jag borstade och sadlade samt tränsade och även vi begav oss ut i skogen. Mimmi va pigg även hon, men det är med vanligt på henne, så man reagerar inte på samma sätt när hon är pigg som när Totto är det. Skulle tycka att det va mer märkligt om hon skulle vara jätte loj och trött. Hahaha..


Red runt lite i skogen och Mimmi ville mest hela tiden trava. Efter att ha värmt upp där gick vi tillbaka till vår väg där jag tänkt galoppera. Vi travade mot vårt hus, och Då kommer Totto i världens fart i hagen och Mimmi hänger på. Som tur va så va det inte svårt även på henne att få stopp.


Vi vände och travade iväg. När jag sedan tänkte galopp, va Mimmi redan iväg i full fart. Hennes ben gick som trummpinnar och öronen va spetsade till tusen!   Hon behövde verkligen få trycka ur sig den energin som även hon samlat på sig. Dom kan inte direkt få ur sig energin i hagen nu tyvärr, då det är väldigt kladdigt där. Så då får man offra sig och låta dom trycka ur sig lite när man rider istället.

Även Mimmi är väldigt redig med att sakta av när man ber henne om det. Skilladen är bara att hon är mer redo för att dra iväg igen (om man frågar henne). Man behöver knappt visa en galoppskänkel innan hon är uppe i 180knyck. Hahaha... Söt tjejen!


Vi galpperade ett par gånger. Och jag och Mimmi ar aldrig galopperat så fort ihop. Hon kändes som ett litet sträck. När vi galopperade som snabbast så la hon öven till en backutspark. Hur hon hann med det har jag ingen aning om! Hahaha..


Nu va det inga långa sträckor som vi galopperade, man hinner bara komma upp i hastigheten innan vår väg tar slut och det är dags att sakta av. Men jag hoppas att dom fick ur sig den värsta underliggade energierna i alla fall.


Undrar hur dom känns idag? Ska rida lite volter och bara mjuka upp dom i sidorna. Lugna pass idag med andra ord.


Jätte fina leriga ben.... Därav inga benskydd:


   


 


Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards