sofiastotto

Alla inlägg under april 2013

Av Sofia Lindström - 23 april 2013 06:54


Idag har Totto varit min i hela 3år! Mina underbaraste 3år i hela mitt liv, och många, många fler år ska det bli!   


Bästa, underbaraste, finaste Totto. Jag älskar dig bortom all gräns:

 


 

Av Sofia Lindström - 22 april 2013 20:52



My Almqvist: ”Jens vill att jag också ska utvecklas”

I samband Ridol-reportaget för Hippson Magazine, hos världscupaktuelle Jens Fredricson, träffade vi dessutom hästskötaren My Almqvist. Hon tar hand om "kungen" i stallet, den lille men storhoppande Lunatic. Här berättar My om valackens egenheter och om sitt arbete på Åsums Gård i Sjöbo.

Text: Andrea Berlin
  
Hur länge har du arbetat för Jens?
- Jag har jobbat med honom i tre år, innan dess bodde jag i Uppsala. Det var genom min tränare som jag fick höra att Jens behövde hjälp i sitt stall. Just då jobbade jag på en ridskola, men kände snabbt att det var ett unikt tillfälle som jag verkligen ville ta tillvara. På mindre än en vecka var jag på plats och började jobba nere i Skåne.
   
Vilket är ditt bästa tävlingsminne?

- Falsterbo förra sommaren! Där var Lunatic fantastisk i alla omgångarna av nationshoppningen och publikstödet var verkligen speciellt. OS var naturligtvis jättehäftigt det också, men det var svårt att förstå att det verkligen var något så stort. På många tävlingsplatser, speciellt i stallområdet, ser det likadant ut och människorna vi möter där är för det mesta desamma. Men tävlingarna är helt klart det jag brinner för, det är så spännande upplevelser.
  
Rider du i ditt arbete?
- Ja, mycket mer nu än tidigare. När Jens är på Strömsholm och inte är på plats i Sjöbo mitt i veckan rider jag ofta tävlingshästarna. Jag rider ibland också lektion för Jens eftersom han gillar att se hästarna från marken. I snitt blir det ungefär en häst per dag, fler när Jens är borta.
  
Vad är det bästa med jobbet hos Jens?
- Han vill gärna dela med sig av sina kunskaper, speciellt eftersom jag har som mål att vara kvar här på längre sikt. Han vill att jag också ska utvecklas, vilket är kul. Dessutom är det väldigt bra att känna varandra så väl, vi vet alltid vad den andra tänker och tycker. Vi vill båda ha rutiner som fungerar.
  
Har ni någon favoritutrustning?
- Nej, faktiskt inte. Jens försöker hålla sig till väldigt enkel utrustning och rider i princip alla hästar på milda tränsbett. Förmodligen kan han göra det för att han är så noggrann med sitt markarbete och har riktigt välridna hästar. Vi äger inte ens en gramantygel!
  
Vilka av hästarna tar du hand om?
- Jag sköter stallets äldre hästar, de är fem stycken. Hos oss jobbar även en till tjej, som främst tar hand om de yngre. Eftersom det är jag som åker med Jens runt på alla tävlingar blir det naturligt att jag känner de äldre hästarna bäst.
  
Vem är din favorit?
- Lunatic, utan tvekan, han är väldigt personlig! Vi kallar honom för "Kungen" i stallet eftersom han har ett så otroligt starkt självförtroende. Man märker helt enkelt att de andra hästarna har respekt för honom, förmodligen står han högst i rang. Om han skulle nafsa eller bita till mot en annan häst vågar den aldrig försvara sig utan accepterar det han gör. Det är lite lustigt.
  
Varför bits han tror du?
- Det är en del av hans attityd. Han kan bitas både när han står på stallgången och när man sitter upp i sadeln. Jag tror inte att han vill uppfattas som en "mjukis". Den dagen han slutar med det tror jag inte att han kommer att prestera lika bra. Vi vet helt enkelt att han är taggad och är i bra form när han visar sina egenheter. Det känns viktigt att han får ha dem kvar.
  
Hur gör ni för att uppmuntra hans självförtroende?
- Normalt sett får han alltid stå med öppen boxdörr på dagtid, och bara ha en boxgrind i tyg framför. På så sätt får han en lite friare känsla i stallet och kan vara mer delaktig i vad som händer. Dessutom är vi noggranna med att ge godis så fort han har varit duktig. När jag står vid utsläppet på tävlingsbanan är det alltid godis som gäller. Det är viktigt med uppmuntran.
  
Blir det godis även efter en tävlingsrunda som inte har varit helt perfekt?
- Ja, det blir det. Lunatic känner själv när han har presterat lite mindre bra, liksom Jens. Det kan man tydligt se på honom. Därför känns det inte fel att ge honom godis trots att prestationen inte har varit på topp.


Lunatic och Jens:



 


 



Av Sofia Lindström - 21 april 2013 11:30


Igår va även Elin här. Vi fixade ordning Mimmi och tog lite kort på henne. Sen fick Elin rida barbacka och det va bästa gången hittils som hon ridit henne! Kul att det går frammåt!   



Min fina prinsessa:


       


 

Av Sofia Lindström - 21 april 2013 10:40


Igår i den härliga solen,va min mamma, syster och hennes barn på besök. Dom kom med fika, och vi åt den ute i trädgården för första gången i år. Underbart!

Efter ett tag ville barnen rida. Jag hade inte förberett Totto och jag förstod att han skulle ha en del överskotts energi då det va ett par dagar sedan som han rörde på sig.



Jag tod en promenad runt i vår trädgård. Han fick även hoppa ett hinder som barnen byggt upp åt deras hund Cesear. Han hoppade med glädje och studsade glatt vid min sida efter hoppet av lycka. Sen fick jag hoppa upp lite och rida honom lite trött. Det krävdes inte mycket då det va mycket att titta på, så han lugnade ner sig väldigt fort.


Sen gick vi till hagarna och där fick Totto agera "ponny" så att Alva och Ture fick rida lite. Alva red lite själv, och Totto lunkade runt som om han inte gjort annat.   Fina killen!


 


    


 

Av Sofia Lindström - 20 april 2013 10:53


Har någon missat "Bloggkampen"? I så fall borde ni kika in denna länk --> Bloggkampen.


"Bloggkampen kommer att sändas i 15(tror jag?) delar. Filmerna är på lite mer än 7min styck. Här träffar ni; Malin Baryard, Peder Fredricsson, Linn Olsson och Tyra Sjöstedh.

Linn tränar för Malin och Tyra för Peder. Målet är att vinna en duell hoppning som kommer att hållas i Skandinavium under Göteborg Horse Show."

 

 

Än finns 4 avsnitt, se och njut!   


 


 

Av Sofia Lindström - 18 april 2013 07:47


Ett litet klipp på 1.30min om hur hästens mage fungerar:



Om ni inte ser filmen finns den även --> Här!


 

Av Sofia Lindström - 17 april 2013 09:02


Erik har tagit ner en del granar på vår tomt för att öppna upp utsikten lite. Jag har passat på att slänga in lite till hästarna så att dom har lite extra att pyssla med. Det verkar uppskattas!


Nu är det verkligen tråkigt i hagen. Man är bra sugen på att ställa dom i en annan hage, men det blir ju nertrampat även där, så det finns ingen mening med det.. Sååå tråkigt! Skulle vilja se lite grönt, så att man känner att det inte är jätte långt kvar till betessläpp. För så långt kvar är det inte. Hoppas kunna släppa dom i slutet av Maj, och då är det "bara" lite mer än en månad kvar. Längtar! (Det gör nog dom med   )


 

Av Sofia Lindström - 17 april 2013 08:50


Bilder från igår och förrgår.


Uteritt med Totto:

(Inget roligt underlag ute nu. Det är bara på grusvägarna som det är fint!)


   


Efter uteritten med Mimmi, hon hade brottom in:

(Vad stökigt vi har det utanför stallet för tillfället, usch! Men bra miljöträning  )


 


Väl på plats (ja hon är ett matvrak!):


 


Och när jag sedan släppte ut henne så ville hon tillbaka igen.. Hahaha:


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards