sofiastotto

Alla inlägg under april 2013

Av Sofia Lindström - 3 april 2013 09:04


Idag kommer Elin hit. Vi ska greja lite med hästarna. Förhoppningsvis kommer Elin att vara medryttare till Mimmi. Och som det ser ut nu så ser det ljust ut.   Känner att jag behöver hjälp då jag inte gillar att hästarna bara står i hagen. Tycker synd om dom då! Sen blir det lätt att, har man ridit en häst, så har man inte alltid ork att rida en till direkt efter. Eller också så kommer man med andra ursäkter..   


Så i alla fall ska det bli skönt med lite hjälp! Så att jag kan koncentrera mig lite mer på Totto också, som behöver komma i fas och verkligen bli riden ordentligt.


Välvårdad kille, tänk om han kunde se ut sån nu i vårpälsen   

 


 



Av Sofia Lindström - 2 april 2013 21:21


Idag har jag verit på Granngården och handlat lite. Jag köpte en stor säck med mineraler, en ny saltsten och en del strålröta medel.


Mimmis strålar är ingen höjdare tyvärr, men dom har blivit lite bättre mot vad dom har varit i alla fall. Jag köpte med blåspray, som är bra till det mesta, även strålröta. Sen köpte jag "Hooffex frog & sole care" och "Truch magic", som vad jag har hört ska vara toppen till röta. Hoppas verkligen kunna få bukt på det ordentligt nu! Perfekt innan blöta våren kommer....   


Köpte även en ny hovrasp. Håller lite koll på hästarnas hovar själv då dom går barfota. Och det är lätt att en flik eller annat ställer till det, och då kan jag vara på och raspa bort "skadan" så att det inte blir värre. Min gamla rasp har blivit så slö, så nu va det dags för en ny. Lyxade till det med en för 300:- denna gång. Hoppas den håller lite längre än den gamla.   


 


 



Av Sofia Lindström - 1 april 2013 16:08


Underbar sol och underbar ridning!


Åh, jag är så glad att jag äntligen är så pass kry igen så att jag har orkat rida båda hästarna!   

Först gick jag ut på morgonen och fodrade samt borstade båda hästarna i hagen. Tycker det är skönast att borsta där, då dom fäller kopiöst mycket nu. Sen gick jag in och fyllde på med lite energi, och bagav mig sedan ut igen och hämtade in Mimmi till stallgången. Hon blev lite nervös och undrade vad jag skulle göra med henne. Men efter ett tag så förstod hon att jag inte skulle "mörda" henne, och då lugnade hon ner sig. Jag sadlade och tränsade och sedan bar vi oss iväg på en tur. Jag red fram och tillbaka på våran väg. Första gången vi gick bortåt så ville inte Mimmi. Hon tvärvände och stretade emot som tusan. Jag gav mig inte! Nu har jag min sadel som jag känner mig trygg i på henne, så jag gav mig på henne.


Min taktik va att få henne dit jag ville var; När hon vände hem så höll jag ett stadigt tag i tygeln, och när hon vände åt de håll som jag ville, släppte jag efter.

Som ni tidigare vet så har jag ett rätt så skarp westernbett på henne, så det va säkert inget trevligt alls att streta emot min hand. Det tog inte lång tid innan hon valde att gå åt de håll som hon fick glappa tyglar istället.

Och efter den fighten, så va hon som en ängel! Skötte sig kanon och va mjuk och följsam.

Tog ett par galopper, och det va mycket uppskattat! Sen skrittade vi hem i lite öppnor så att han skulle bli lösgjord. Super nöjd med vårt pass! Och en svettig Mimmi.   


Jag gick in till huset efter att ha pysslat om Mimmi och släppt ut henne i hagen igen. Denna gång va jag tvungen att ta en vilopaus innan nästa häst. Märks verkligen att man tappar allt efter att ha legat i feber i en vecka. Kroppen orkar verkligen inte som den brukar.

Efter lite vilande och lite mat i magen gick jag åter igen ut till hästarna.


Nu plockade jag in Totto. Han hade rullat sig och såg förj*vlig ut rent ut sagt! Hahaha.. Men lite ordning fick jag allt på honom. Sen tränsade och sadlade jag. Totto fick på sig dressyrsadeln, och det va ett tag sen vill jag lova!

Den satt som ett smäck i alla fall och det är ju det som är viktigt.

Hoppade upp på Totto och sätter fötterna i stigbyglarna och känner att dom är mega korta(?), dressyrläder som känns jätte korta. Hahaha.. Jaja, det va bara och tuta och köra då det är specialläder, så de är inte så smidiga och länga.


Totto va pigg och glad, det smittade av sig! Vi red bort mot vår skog och tog slingan där inne. Totto blev nästan lite chockad, vi har ju inte ridit där sedan i höstas skulle jag tro. Men nöjd, det va han! Han tog sig fram utan stopp och njöt att varje steg i skogen. Efter slingan red vi lite fram och tillbaka på våran väg. Ville känna på galoppen även på Totto. Han lyssnade på en jätte liten signal från mig, och han fattade med en gång. Glad häst! Han har så otroligt härlig gungande galopp, jag förstår inte hur jag kan glömma av det emellanåt, jag blir lika överaskad varje gång. Hahaha..

Även Totto blev svettig. Märks att dom har noll kondis, plus att det blir varmt i solen med. Underbara sol!  



   

Trött Mimmi. Och Totto försökte äta upp min vattenflaska. Hahaha..


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards