sofiastotto

Alla inlägg den 14 maj 2013

Av Sofia Lindström - 14 maj 2013 19:40


Mitt hjärta smälter. Helt fantastiskt!


-----> LÄNK <-----


 

Av Sofia Lindström - 14 maj 2013 19:07


I en fransk studie har forskarna försökt hitta en koppling mellan ryggont och hästens huvud- och halsposition när den står fritt. De tittade på två grupper av hästar, nio stycken som gick på lösdrift och promenadreds ibland och nio ridskolehästar som stod på box och reds mellan fyra och tolv timmar per vecka.



Hästarna undersöktes av kiropraktor och även med hjälp av elektromyografi (EMG) som registrerar aktiviteten i musklerna. Enligt kiropraktorns bedömning så hade tio av hästarna, alltså över hälften, allvarliga ryggproblem, en hade lindriga problem och sju var helt fria. Undersökningen med hjälp av EMG gav i stort sett identiska resultat, samma hästar bedömdes som fria från problem och nio av de hästar som kiropraktorn bedömde hade allvarliga problem fick samma utlåtande efter EMG.


Det fanns ingen koppling mellan ryggproblem och ålder men vid båda undersökningarna var det väldigt stora skillnader mellan grupperna med mest problem hos ridskolehästarna.


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards