sofiastotto

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Sofia Lindström - 16 maj 2013 10:25


Nu har jag fått en del saker sålda. SKÖNT!


Här är det som är kvar för er som kanske är intresserade:


  • Vita benlindor fleece/resår, fläckiga och missfärgade, 5:-
  • Röda benlindor i akryl, endast använda en gång, fint bruksskick, 15:-
  • Rambo stalltäcke 140, endast prövad, 500:-
  • Eskadron transportskydd, fram, storlek COB, aldrig använda, 80:-
  • Pullarnos grimma med tillhörande pannband, BRUN, aldrig använt, 30:-
  • PFFIF grön pike, lappen är kvar! Storlek XL dock mer som en S/M, 40:-
  • Hansbo flughuva grön, finns en fläck på ena örat, 5:-
  • Säkerhetsväst, storlek S vuxen, 30:-
  • Svart martingall, ponny/cob (står F på men är mycket liten!), 20:-
  • Travbett, 12.5, 20:-
  • Tränsbett, 14, 10:-
  • Ponnyträns svart med grönt foder, 15:-
  • Rykt skrapa, 10:-
  • Jacson pannband, brunt, lappen kvar, 20:-

Har även en travsele "FINNTACK" Tillsalu, begagnat skick. Säljes i paket med: Travgjord, brösta i syntet, lädertömmar, ländtäcke, svanskappa och däckelunderlägg, 300:-


 


Lägg gärna ett BUD!


 

Av Sofia Lindström - 16 maj 2013 08:28


Denna text är helt kopierad från equiss.webrider.se.



"Man kan aldrig kan rida en häst framifrån och bak. Kort sagt, allt du har i handen är vad hästen inte bär med sina bakben. Har du mycket i handen så har du ett ett kvitto på att din häst springer på bogarna och balanserar sig i din hand."

 

 

Hästen har fyra ben, det räcker!


 

Idag tänkte jag skriva en motivering till varför jag anser att man inte ska ha konstant stöd med hästens mun. Jag ska förklara vad som sker och vad inte sker tack vare det. Därmed tänker jag inte medvetet trampa någon på tårna, tar denna någon illa vid sig så är inte det mitt problem eftersom jag skriver objektivt utifrån hästens biomekanik. Däremot kan det förekomma exempel, men ha då i åtanke att jag varken dömer eller ser ned på någon för att denne utför något annat med sin häst. Jag förespråkar god hästhållning och så länge man är medveten om vad man gör, varför och vilka konsekvenser det kommer med, så hyser jag full acceptens gent emot det. Skulle någon motförmodan fortfarande ta illa vid sig, börja läsa från första raden igen, alternativt; sluta läs. Tack.



Därmed tänkte jag börja inlägget med att klargöra att jag anser att en viss kontakt med hästens mun är nödvändig. Annars skulle vi inte behöva bettet. Men än så länge är bettet viktigt för vår ridning och för att kunna rida hästen korrekt. Bettet är nämligen vår nyckel till hästens underkäke, det hjälper oss också att länga och samla hästen. Men det ska inte användas konstant och målet är att kunna rida med så få sekundärhjälper som möjligt och på hängande tygel. Men oavsett utbildningsnivå så krävs bettet fortfarande i en viss mån, därmed behöver vi en viss kontakt, men inte en konstant ihållande kontakt.


När man pratar om konstant stöd inom Akademiska kretsar så är det inte ovanligt att man liknar kontakten med ”det femte benet.” Man menar då att människans hand har så pass mycket kontakt med hästens mun och bär upp så pass mycket vikt åt hästen att ryttarens hand skulle kunna kallas för ett femte ben. Inom vissa grenar strävar man efter ett konstant stöd och ett ihållande sug på bettet, detta resulterar ofta i en framtung häst som bärs runt av ryttaren, det femte benet. Ibland förekommer det även att man påstår att man rider hästen ”fram till handen,” detta påstående är egentligen inte helt korrekt, utan hästarna rids snarare på handen. Som om hästen hade ett femte ben att luta sig mot.


Det som sker vid denna typen av kontakt är att hästen varken behöver bära eller balansera upp sig själv, utan bärs av ryttarhanden. Hade man ridit på det viset förr i tiden så hade trupperna aldrig kommit fram till krigsfältet, de hade haft alldeles för mycket att bära i handen och de hade inte ens kunnat rida med värjan. Följderna av det femte benet är många: För mycket skjutkraft/för lite bärighet, spänning istället för schwung, borttryckt länd, ställd på huvudet, S-kurva i ryggraden, bristande böjning och ensidig bristande böjning.


Faktum är att man aldrig kan rida en häst framifrån och bak. Kort sagt, allt du har i handen är vad hästen inte bär med sina bakben. Har du mycket i handen så har du ett ett kvitto på att din häst springer på bogarna och balanserar sig i din hand. Därmed förstår jag varför folk anser att man måste vara vrålstark för att rida, det måste vara extremt jobbigt att bära upp en hel framdel. Varför inte köpa ett gymkort om man vill bli stark? Så kan vi spara båda människa och häst från förslitningsskador på grund av något som egentligen borde vara lätt och roligt. Men vad vet jag.

 

 

 

 

 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards