sofiastotto

Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Sofia Lindström - 19 maj 2013 20:35


Idag har jag myst med hästarna. Dom har fått beta gräs i vår trädgård och sedan har jag longerat dom lite över travbommar. Dom skötte sig verkligen HUR bra som helst!

Efter jag longerat Mimmi lite grann så kunde jag inte motsstå att hoppa upp. Hon hade repgrimma på sig, sen gjorde jag en halsring med leadropet. Det gick ypperligt! Hon va super lydig och jätte lätt styrd! Borde jag ju förstått då hon är det i vanliga fall med, men nu fick man det verkligen på papper. Man behöver inga tyglar när man har viktjälper och ben att visa vägen med!   


Filmade lite från ryggen när jag red. Sugna på att se?

 

   

 

 

Av Sofia Lindström - 19 maj 2013 11:09


Igår va det en sämre dag när jag skulle sätta på Totto flughuvan. Han ville verkligen inte ha den på sig. Dock va det varmt och flugorna hade redan börjat på att sätta sig vid ögonen, så jo, han skulle ha den på sig!

Men tanke på att jag är lite halt så blir det extra dumt när han går iväg och kastar sig bakåt. Jag försökte ta det lugnt men han vill verkligen inte ha den på sig.

Efter ett tag började han springa iväg, så då lät jag honom springa. Han fick göra det tills han tröttnade och efter ett tag gick han fram till mig.


Jag hade med mig en halsring ut då jag visste att han skulle slänga sig bakåt om jag kom med flughuvan.

Jag fångade honom i den och kunde ganska smärtfritt sätta på honom luvan. Detta är inte alls kul! Har någon annan varit med om att hästen helt plötsigt blivit rädd för flughuvan? Han är kanske inte rädd, utan kanske verligen inte är sugen på att ha den på sig. Men det behöver han verkligen, så det finns inget annat alternativ! Trök!


När halsingen ändå va på så passade jag på att hoppa upp på honom.

Jag styrde iväg honom till vinterhagen och vi red skritt, trav och halter. Sen körde vi även lite vinka från ryggen. Totto är verkligen trygg att rida. Han har inte bråttom utan gör gärna halt även med halsring.



Senare åkte jag iväg till Johanna och Xerxes. Hade med mig några bett som vi tänkte testa på honom. Han är så pigg så man behöver en skarpare nödbroms på honom, då man inte är sugen på att han ska dra iväg.

Det gick både bra och dåligt. Men bettet verkade bra.

Hon tömkörde honom med och det gick verkligen super bra! Han gillar att bli arbetad från marken, det märks tydligt!


När luvan väl är på så tycker han att den är skön och tar väldigt sällan av den:

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards