sofiastotto

Alla inlägg under juni 2013

Av Sofia Lindström - 12 juni 2013 09:05


 

" Om hästen inte förstår vad du säger, hjälper det inte att göra samma sak igen fast hårdare."

 

 

 

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 11 juni 2013 21:22


Efter mitt blogguppehåll så har jag varit extremt skrivsugen! Jag skrev fatiskt inlägg till hela veckan framöver redan i måndags!    Eftersom att dessa inlägg blir tidsinställda så kommer det inte ut någon länkning till Facebook. Så kika gärna in på bloggen direkt på  sofiastotto.bloggplatsen.se  så att ni inte missar något!   


 


 




Av Sofia Lindström - 11 juni 2013 12:00


I söndags lånade jag hem en sadel för att testa på Totto. Han har gått ifrån spikrak rygg till något svängd. Och ja, han har blivit överbyggd ibak, igen.. Men det är väl så han kommer att se ut. Hans mamma hade en högre bak än manken, så han har ju de generna.


Jag hade tur och fick napp via Facebook, en tjej som hade sina föräldrar i Mariestad, så hon erbjöd sig att lämna den där så att jag kunde hämta den och prova den på Totto. Det va ingen främling då vi hade 25 gemensamma vänner på Facebook. Vi kom fram till så är det min kompis Ellens pojkväns kusin.   Så vi båda kände oss trygga.


Redan när jag packade upp sadeln så hoppades jag av hela mitt hjärta att den skulle passa. Den är mörkbrun, så där lyxigt brun som jag gillar.

Jag la den på Tottos rygg och såg snabbt att den låg bra. Den va lagom stor (man kan även byta järn i den) jämt tryck och helt fri framme vid bogarna. Hjärtat hoppade till.


Nu va det dags att spänna sadelgjorden. Sadeln låg stilla och lyfte inte i bak även när sadelgjorden va spännd.

Jag tog ut Totto och hoppade upp. Jag njöt! Sadeln va mjuk och gav stöd både vid låren och vaderna. Jag hade inga stigbyglar men kände att jag satt så pass bra att det inte behövdes.


Jag ringde till Erik och bad honom komma ut och filma mig och Totto i alla gångarter. Jag ville ju se så att den låg stilla.

Totto va lat men gjorde det jag bad honom om. Han verkade även han trivas i sadeln. Sadeln låg stilla och jag hade inga svårigheter att sitta tryggt även utan stigbyglar!


Jag hade lagt på ett nytt vitt schabrak för att se så att det va ett jämt tryck mellan sadel och rygg. Man kan ju då se vart det blivit smutsigt. (Insperation från Linda som jag sålde en sadel till för några år sedan  )

Här va det fint och smusten såg lika dan ut på bägge sidor.


Jag bestämde mig för ett köp. Även fast sadel låg bra mycket över min tänkta budget! Jag kunde helt enkelt inte motstå den! Och med tanke på att det är utbytbara järn i den så hoppas jag att vi kan ha den i måååånga år framöver.



Tottos nya sadel,en Bates Caprilli.


Före ridning:

 


Och efter:


   


 

Av Sofia Lindström - 11 juni 2013 09:03


Igår va vi och hämtade henne. Olympic Silver eller Sivan som hon kallas. Hon är en maxad D-ponny, ponny i hästformat eller hur man ska säga, ser verkligen ut som en häst! En Irlänsk hopp ponny.   

Hon är en läromästare och har tävlat hoppning upp till LA. En riktigt go ponny som jag är helt övertygad om att Johanna kommer ha hur kul som helst med!


Lycka till i framtiden med din nya pärla!

 

Här kommer ett gäng bilder som jag hittat på nätet på henne. Nya bilder får ni när jag varit och hälsat på igen:

            

 

   

Av Sofia Lindström - 10 juni 2013 13:58


Snart är det dax! Om en liten stund ska jag iväg och träffa Johanna. Vi ska låna en transport och hämta hem hennes nya "häst". Vad det är för en individ får ni veta ikväll eller imorgon beroende när jag kommer hem. Nyfikna?   



Här får ni en liten sneakpeak:

 


 

Av Sofia Lindström - 10 juni 2013 10:45


Jag har under ett par dagar tvättat en hel del häst grejer. Massor av schabrak, täcken och benskydd. Känns så otroligt skönt när det är klart!

Ibland så får jag för mig att jag inte har så många schabrak och tänker att det kanske är dags att köpa ett par nya. Men efter att jag tvättat 7st så förstår jag att jag faktiskt inte är i behov av det. Haha... Det va nämligen så att det inte va tomt bland dom rena schabraken i skåpet heller om man säger så. Passade på att räkna dom som va kvar och fick det till 8st. Plus att jag har ett par schabrakl inne i huset som är tänkt att inviga den dagen som vi kommer ut på lite tävlingar. Så NEJ(!) jag behöver inga mer schabrak, inte just nu i alla fall...   



Lite av tvätten:

     



 

Av Sofia Lindström - 10 juni 2013 10:37


Hej bloggen och alla läsare!   


Nu ar jag tillbaka, mer taggad än någonsin! Ska jag vara ärlig med så va jag faktiskt skrivsugen redan dagen efter som jag bestämt mig för att ha uppehåll. Men jag bet ihop då jag kände att jag verkligen behövde detta uppehåll! Och det känns skönt att ha haft lite ledigt ifrån bloggen ändå.   


Det har hänt otroligt mycket sedan jag bloggade sist. Väldigt mycket på kort tid kan jag lova. Men det får ni läsa om i andra inlägg..


Nu kör vi!   



 


 

Av Sofia Lindström - 5 juni 2013 23:04

Hej bloggen!

Jag har bestämt mig för att ha ett blogguppehåll..
Tänkte att jag skulle ha det fram till måndag.
Känner att jag.inte har någon inspiration och jag vill inte hålla på att skriva korta tråkiga inlägg.
Nej, det behövs ett litet uppehåll!
Hoppas komma tillbaka mer taggad än någonsin! :-)

Vi ses!!

/Kram

Bilder från idag.

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards