sofiastotto

Alla inlägg den 13 juli 2013

Av Sofia Lindström - 13 juli 2013 09:57


Fakta från: Forskning och fakta


Att diskutera människors vikt är känsligt. Med jämna mellanrum kommer frågan om hur tungt hästar kan bära utan att fara illa och för ridskolor och turridningsföretag är frågan ständigt aktuell. Japanska forskare uppmärksammade frågeställnignen och bestämde sig för att försöka hitta ett sätt att mäta när hästen blir negativt påverkad av ryttarens vikt. Utgångspunkten för dem var från början ridning för funktionshindrade. Där är problemet många gånger extra stort, bland annat för att dålig kroppskontroll anses förvärra situationen för hästen.


De använde sig av inhemska Hokkaidoponnyer. Medelmankhöjden för hästarna i studien var drygt 140 cm och medelvikt 340 kg, det vill säga i storlek ungefär som en Islandshäst. Hästarna reds av samma ryttare som vägde 66 kg men de lastades med olika extravikter. Under försöket fick de bära mellan 80 kg och ända upp till 130 kg. Forskarna mätte symmetrin i skritt och trav och de hävdar att när gångarterna blir osynkade är det ett tecken på att hästen bär för tungt.


Hästarna i studien verkade klara vikter upp till 95 kg ganska bra men när de hade 100 kg på ryggen syntes en tydlig brist på symmetri. 100 kg motsvarar 29 procent av hästarnas kroppsvikt. Det är viktigt att tänka på att detta alltså var totalvikten som hästen bar, inklusive all utrustning.

Forskarna poängterar att olika raser är viktbärande i varierande grad och det går inte att dra slutsatser till alla typer av hästar från deras forskning. Däremot kan metoden förmodligen användas för att bestämma viktgränser för olika raser, menar de.


 


 

Av Sofia Lindström - 13 juli 2013 09:12


Svarar på lite frågor:


Hej!
Rider du varje dag?
Vad är det för raser?
Det högsta du har hoppat?
Kramiz Girlystuff


http://GirlyStuff.bloggplatsen.se

 

 

*Nej, jag rider inte varje dag. Upp mot 5dagar i veckan försöker jag satsa på med min unghäst. Totto är 5år och då är rekommendationerna att de ska gå upp till 5 dagar i veckan. Ibland blir det dock mindre, men vi börjar komma igång och försöker att satsa på att han ska gå 5dagar i veckan. 

Mimmi har nu en medryttare, så henne rider jag inte så mycket nu. Skrittade henne igår barbacka i repgrimma, men annars va det ett tag sedan jag red henne faktiskt.

 

*Båda hästarna är korsningar.

Totto är korsning; Tinker/halvblod/fullblod.

Mimmi är korsning; Arab/halvblod, dock är det mest arab i henne.

 

*Jag har hoppat 130-135 som högst på lite olika hästar. För ett tag sedan tyckte jag inte att det va speciellt högt, men idag är jag betydligt mesigare.   För ett par år sedan på hoppade jag 115barbacka.   

 

 

Hoppas svaren är okej!   

 

Gammal bild på mig och hästen Anna:

 

 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards