sofiastotto

Alla inlägg den 22 juli 2013

Av Sofia Lindström - 22 juli 2013 21:55


Här om dagen (va det i lördags tro?) så bestämde jag mig för att bränna bort energin som finns i Totto. Jag ställde fram lite hinder i inhägnaden. Hindren hoppade vi bara en gång åt varje håll, men vi galopperade desto mer! Så mycket som vi galopperade den dagen har vi aldrig gjort. När vi sedan skulle skritta av, kände jag att det fortfarande fanns överskotts energi i Totto. Hur märkte jag det? Jo, för att på vår väg räkte det med att jag tänkte galopp så va han redan uppe i galopp, och i 180knyck på det med. Ja, överskotts energi det har han, det vill jag lova!   


Igår så löslongerade jag Totto. Grejade även en hel del från marken med följa John och bad Totto hoppa ett par hinder. Oj, så jag han va! Han älskar att bli arbetad från marken!

Efter ett tag så lät jag honom trava och galoppera på fyrkanspåret. Och även fast jag hade ridit honom rätt hårt dagen innan så tyckte han inte att det va jobbigt att galoppera, snarare tvärt om! Han fattade galoppen själv flera gånger, och saktade heller inte av när jag bad honom, utan ökade istället!   Herre gud vad han galopperade!


Det va ett tag sedan han löslongerades! Behöver nog göra det en dag i veckan för att checka av energinivån, samt låta honom galoppera av sig utan ryttare.



Mimmi och jag red ut en sväng i skogen igår. Hon va pigg den lilla tokan.    Idag så har jag och hon hoppat. Vi testade det som låg framme i inhägnaden och sen gick vi ut till terränghindren. Idag va första gngen som jag hoppar henne de som jag byggt de närmsta veckorna.  Mimmi har ju hoppat dem förr, men inte tillsammans med mig. Jäklar vilken räserponny jag har! Hahahah..    Hon laddade inför varje hopp till tusen! Men vi fick riktigt fina hopp och hon hoppade väldigt runt och fint. Väldigt nöjd med henne!



Hoppbanan:

 

Svettig Totto:

 


Avskrittning efter löslongering (Jag är också med på bilden, hahahahah..):

 

Jag och Mimmi på uteritt:

 


Mimmi efter vårt hopp pass:


 


 

Av Sofia Lindström - 22 juli 2013 10:16


Idag va det dags. Jag skulle åka med Totto till Linnea för lite träning.


Jag hämtade Totto i hagen. Allt var fixat, transporten va laddad, alla lampor va fixade, massor av halm i transporten som jag lagt in i tron om att det ska dämpa lite ljud, samt bli mysigare att stå på. Mamma ringde och Totto åt gräs utanför hagen. Totto gick iväg lite och bestämde sig för att gå upp på rampen. Jag fick såklart ta ner honom då han skulle borstas och fixas innan. 

När vi va redo ringde jag ut Erik som fortfarande låg och sov. Sen va det dags.


Totto gick på transporten som han brukar med en gång och fanns sig till ro. Nu höll jag alla tummar och tår för allt allt skulle flyta på lika fint.

När jag sedan skulle sätta fast honom fick han panik och kastar sig bakåt. Jag såg paniken i hans ögon. Han drog med sig mittendelen i transporten så allt hoppade ur position. Tyvärr så va det inte något man kunde fixa lite snabbt, så jag fick ringa och avboka med Linnea. Huvudsaken va att Totto va hel i alla fall!


Efter att Erik lyft ur mellanväggen, som inte gick att fästa tillbaka så lastade jag Totto igen, och igen, och igen, lika smärtfritt som det alltid varit. Men det är ju så att det är bara det som vi tränat på. Han är JÄTTE lätt lastad! Om har tvekar så är det bara att ta ett jätte lätt tryck i grimman och då hänger han med!


Till nästa gång MÅSTE jag komma ihåg att vi får stänga "bom/dörren" ibak INNAN jag spänner fast honom i grimskaftet. Detta är tyvärr inget man tänker på när man lastar så sällan. Dumt av mig..


Hoppas ni kan förstå min oro med att tranportera min häst nu. Jag har många som peppar mig till att åka med honom, och jag uppskattar det till en viss del, men det ligger så mycket rädsla och oro i mig. Jag vill verkligen inte att han ska skada sig. Är det så att vi aldrig kommer att kunna åka någonstans så får det vara så! Ärligt!


Vi måste få ta det i vårt tempo, även om det tar 5-10år innan vi åker någonstans. Vi har den tiden! Totto är ung, vi har absolut ingen brådska. Visst jag är jätte sugen på att börja träna och tävla lite lätt. Det är till och med så att jag går och tänkter på att kanske åka iväg lite med Mimmi, bara för att få lastning och körning lite mer i kläderna. Även om hon är lite dum med själva lastningen, så står hon i alla fall som ett ljus när hon väl är inne. Vi får se..


Nu får vi fixa transporten igen, sen ska vi öva på att stänga dörren ibak. När Totto sedan tycker att det är ok. DÅ först är det dags för oss att åka.


Bild från idag. Totto förstördde sin snygga lädergrimma när han kastade sig bakåt, men bättre att den gick sänder, än att han hade gjort det:

 

R.I.P grimma:

 
  


    






Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards