sofiastotto

Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Sofia Lindström - 9 augusti 2013 21:23


Hittade en bild på Facebook. Caroline och hennes varmblodssto har gjort en fantastisk resa ihop. ---> Carolines blogg!

 

Ur bloggen:

Folk undrar varför jag sysslar med Akademisk Ridkonst. Jag har ofta begrundat frågan noga och ofta har jag gett väldigt informativa svar, men denna gången tänkte jag vara så oförskämda och slänga det i nyllet på folk. Ful som jag är, ibland. Idag tänkte jag låta bilderna tala sitt eget språk; från ridsport till ridkonst.

1

  

 

 

Av Sofia Lindström - 9 augusti 2013 07:03


Forskarna menar att den tidigare oron för fruktaner i gräset är överdriven.


Läs hela texten ---> HÄR!

 

 

 

Jag skulle dock vilja tillägga att om nu inte gräser har en påverkan till fång, så är garanterat övervikt en utav faktorerna!

De skriver om belastningsfång, att om en häst inte belastar ett av sitt ben och cirkulationen blir försämrad, så är risken högre om hästen/ponnyn är överviktig. De balastar ju såklart alla hovar mer om de väger mer än va de borde göra.

En annan sak gällande fång är att man SKA sko av hästen om den fått fång. Detta är för att öka blodcirkulationen i hovarna. Kan även vara så att man måste verka ner hovarna kraftigt så att hästen/ponnyn kan röra på sig bättre. Det kan ha varit så att hästen gått med skor och fått på tok för långa hovar, vilket gör att hästen/ponnyn inte kan gå med ett bra "överrull", och den blir mer stillastående av den anledning.

 

Till saken så ÄR det bättre för hoven att vara barfota i MÅNGA fall!

 

 

 

 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards