sofiastotto

Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av Sofia Lindström - 23 augusti 2013 20:43


Det bästa tipset jag kan ge när det gäller benlindning är; Öva, öva, öva! Träning ger färdighet! Och det finns tyvärr inga genvägar (eller, det skulle väl vara snabb bandage, men det känns inte som att de ger samma stöd som en linda).

Det är super viktigt att man lindar rätt då man tyvärr kan göra mer skada än nytta om man lindar fel. Djursjukhus får in flertal hästar varje år pga. tryckskador från felaktig lindning.


För att minimera riskerna bör man linda med paddar. Padden hjälper till att fördela trycket från lindan. Och är man dessutom ovan med att linda så SKA man linda med padd, gärna en lite tjockare.


Det man ska tänka på är att linda jämt och med samma tryck hela vägen. Man ska vara noggrann med de ytliga senorna på baksidan av benet och inte dra åt lindan så att det trycker mot dessa senor. Man ska linda innifrån och ut, som ett simtag.


Jag lindar Mimmis framben inför varje ridpass. Jag tycker hon har så små ben så jag vill hjälpa och stötta dom så gott jag kan. Totto lindar jag också, men dock inte lika ofta. Men speciellt inför lite hårdare pass tycker jag att man bör linda hästens ben för att skydda och dämpa belasningen.



Hittade ett litet klipp när en av bloggarna från ->Dressyrsnack-< lindar benen på sin häst:


Om flärpen vid karborren blir får lång riskerar den att åka upp under ridning. På Hööks kan man köpa karborrespännen att fästa över den befintliga karborren och på så sätt minimera risken att lindan går upp.

 


Lidnor på Mimmi:


    


Ps. Eftersom att lindor värmer så blir benen automatiskt avkylda när man lindar av.   


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards