sofiastotto

Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Sofia Lindström - 24 augusti 2013 11:23


Något man kanske inte tänker på är att man bör vänja in bytet till hö inför vinterhalvåret lika noggrant som man vänjer in hästarn inför betessäsong! Hästar är känsliga för foderbyten och alla sorts byten bör överföras med försiktighet!



Totto och Mimmi hade sällskap i hagen häromdagen:

   


    

Av Sofia Lindström - 24 augusti 2013 10:24


När det gäller foder så är det så otroligt induviduellt! Men det man först bör tänka på är grovfodret!


Grovfodret är det absolut viktigaste i foderstaten. Och för att göra en foderstat på bästa sätt gäller det att man gör en grovfoderanalys.

Är det nu så att din häst tunnar ur, är det fösrt och främst bäst att lägga på mer grovfoder! OM hästen inte går upp när den får mer hö/hösilage så är det pga. att det innehåller för lite protein. Eller så kan det vara någon annan mineral som den behöver som inte grovfodret tillfredställer.


Det här med foder är svårt, för som sagt så är det alltid bäst att göra en analys och utifrån det göra en foderstat som din häst behöver. MEN jag tycker även att man ska fodra med ögonen då det kan vara så att hästen ändå verkar behöva något mer av något som inte finns med i den rekommenderade foderstaten.


Något man bör tänka på när det gäller pelliterat foder är att de framställs på en ganska onaturligt sätt till skillnad från havre, korn osv. med tanke på att de är inkapslade (pelliterade). Jag har hört att det finns hästar som har visat sig vara allergiska mot "inkapsmedlet" som används för att hålla ihop sylinderformen på det pelliterade fodret. Och även om inte din häst verkar känslig så kanske den skulle blivit det om den fick STORA mängder med pelliterat foder. Vem vet?


Sen är jag även lite osäker på "nymodigheter" som inte funnits så länge, för pelliterade färdigfoder har faktiskt inte funnits jätte länge, och har inte prövats så pass länge att man skulle kunna utesluta om det är nyttigt eller inte.



Min egna åsikt är att man ska försöka använda så mycket natuligt foder, i den mån som det går! Känn efter och titta på din häst; Hur är den i pälsen? Humöret? Är den trött pigg? Hur ser ögonen ut? Hur är kvalitén på hovarna?



Jag skulle även kunna göra ett inlägg vad man kan fodra med om hästen är tunn/fet, om intresse finns?


Om ni vill gå in riktigt djupt i foderdjungeln så rekommenderar jag: Qodrofeina

Hon har en hel drös med foder inlägg som går djupt angående foder. Här läser man inte "blaj" utan det är riktiga kunskaper hon besitter och anväder sig av exakta innehåll i sina texter och analyserar inehållsförtäckningar m.m

 

 

Bland det bästa som finns är att gå upp på mornarna och fodra hästarna, helt underbart! (bild från idag)

 

--> HÄR KAN DU RÄKNA UT FODERSTAT <--

   

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards