sofiastotto

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Sofia Lindström - 27 augusti 2013 21:16


Igår gjorde jag ett tappert försök till att göra träckprov på hästarna. Jag förberedde i paddocken, plockade fram en massa grejer. Nu skulle deras klaustrofobi testas!


Jag har tänkt att träna om hästarna när det gäller lastning. Jag har tänkt träna dom att gå in själva, alltså att man "skickar in" hästen medans man fortfarande står utanför transporten. Anledningen är för att jag vill kunna lasta dom själv, utan hjälp. Smidigare att stänga i bak, när man redan står där så att säga..


Jag byggde fram fyra olika "stationer" som jag skulle "skicka in" hästarna emellan. Dom fick gå helt själa utan hjälp från mig.

Totto kom först i hagen, så han fick testa övningarna först. Totto förstod alla övningar på en gång, och det kändes som att vi gjorde agillity ett tag istället för "klaustrofobi övningar". Han gjorde alla stationer utan stopp och tyckte allt jag ställt fram va superkul! Underbara häst!    Inget bajs dock, så jag gav upp och hämtade Mimmi istället.


Henne va jag helt säker på att jag skulle få träck ifrån. När vi gick in i paddocken så kikade hon runt lite och visade även upp hennes vackra arabnacke.

Men ack så arrogant hon va inför mina övningar. Hon klev över bommar och gick ut ifrån "gångarna" och tyckte det va helt onödigt med all krimskrams som jag tagit fram.


Första reaktionerna som jag fick va när vi kom till den stora presenningen. DÅ ville inte damen gå över själv. Jag försökte skicka henne över ett par gånger, men efter ett tag ledde jag henne istället, och det gick helt utan problem och jag behövde inte ens lägga något tryck i repet. Efter att hon hade fått gå på presseningen en gång så va det inga problem att skicka in henne över presenningen. Hon fick även hoppa ett litet skutt på presenningen, bara för att testa gränserna, om hon skulle tveka när det hände ngot nytt på den.

Första gången hindret stod där blev hon lite frågande och från stillastående klev hon över. Men sen skickade jag in henne i trav och då hoppade hon så fint så.   Hon tog allt med lugn och ro och inget bajs fick jag av henne heller.


Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag väljer nog faktiskt skratta! Det ÄR väldigt kul med hästar som gillar att bli arbetade ifrån marken, och att dom litar på mina beslut.   



Svårhetsgrad 1:

 


Svårhetsgrad 2:

 


Svårhetsgrad 3:

 


Svrhetsgrad 4:

 


Svårhetsgrad 5:

 



Min kopparfägade prinsessa:

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards