sofiastotto

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sofia Lindström - 12 oktober 2013 23:24


Hej alla!

Ville bara breätta att jag lever.    Haft ett litet ofrivilligt blogguppehåll, eller ofrivilligt.. Jag har helt enkelt inte varit sugen på att blogga tyärr.. Känner fortfarande inget sug.   


Hoppas verkligen att komma igång snart igen och åtminstonde uppdatera en gång per dag. Men det återstår och se!


I morgon ska jag i alla fall ut på äventyr med bästa Ellen. Vart, hur och när kanske jag berättar imorgon.   



 


 

Av Sofia Lindström - 9 oktober 2013 20:57


Nu har förvandlingen börjat. Totto gör ett tappert försök varje vinter att bli en renrasig Tinker.. Man kan väl säga som så här, att han lyckas bara liiite..   


   


 

Av Sofia Lindström - 8 oktober 2013 09:01


Boken, Hästens näringsbehov och utfodring:


"Oftat behövt inget extra tillskottsfoder. Vad gäller vitaminpreparat och andra tillskottspreparat används det mest för att tillfredställa ägaren, inte för att hästen behöver det.


Hästar kan ibland reagera positivt på ett eller annat preparat. Ofta beror det då på att något fattas i grovfodret hästen får. Eftersom grovfodret inte alltid analyseras och då känner inte hästhållaren till dessa brister och går på att preparatet har positiv effekt."

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 7 oktober 2013 21:48


Fina, fina underbara vän   :

           


 

Av Sofia Lindström - 6 oktober 2013 20:58



 - Kom ihåg; läng hästens hals, ta inte tygeltagen bakåt, aktivera bakbenen i alla moment, ta med dig hästen in i handen bakifrån och fram. Sväng från utsidan, forma från insidan. - 

 

- Lina Zacha

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 6 oktober 2013 11:01


Har ju helt glömt berätta, att jag och min syster va iväg till Tiveden förra helgen och red islandshästar!


Vi gav varandra en turridning i julklapp till varann, och det har altså inte blivit av föränn nu.   


Vi åkte iväg och va framme strax innan 14, vi gick iväg mot stallet där hästar var utplacerade längs en uppbindnings stock.

Vi möttes av Jessica som va våran turridningsguide. Hon frågade än en gång hur erfarna vi va och vi gick iväg mot hästarna för att få en liten isis tilldelad.

Min syster fick ganska snabbt den tryggaste som fanns bland flocken, då hon känner sig lite osäker. Hennes häst va så otroligt söt, hon va svart med vit man, helt fantastisk!


Jag stod och höll tummarna i smyg när hon sulle välja ut häst till mig. Såg en otroligt söt rödskäck, som jag kände med en gång att jag garanterat skulle trivas med. Till min stora glädje va det just den hästen som tilldelades till mig. Bjarmi (kan ha varit så han hette, svårt det här med islandshästarnas namn, då dom är så udda mot vad man är van vid) hade tävlats mycket, han va 15år och reds av de lite mer rutinerade ryttarna.

Här är han:

 
  


Vi sadlade och tränsade, och gick bort mot paddocken för infomation. Dessa hästarna reds nämligen lite annorlunda, men ack på ett sånt bra sätt. Jag blev mycket possitivt förvånat över hennes tankesätt om hur hennes hästar skulle ridas.

Hästarna reds på repgrimma, utan skänklar och endast med sätet. Min häst dock fick man lirka lite i bettet på, då han endast va riden med bett tidigare. Men, tyglarna satt inte fast i bettet på det "vanliga" sättet, utan man trädde tygeln genom bettet och fäste den i repgrimman.

Vi fick chans att känna på hästarna i paddocken. Jag ställde och böjde på Bjarmis hals. Han va mjuk i bägge sidor och sökte sig i lång och låg form. Han hade ett eget driv, vilket gjorde honom lättriden.



Så här va alla hästarna tränsade:

 


Jag höll i båda tyglarna, alltså både de som bara gick till repgrimman och i de som gick till bettet. Försökte använda repgrimman så mycket som möjligt, men i tölten fick jag samla upp honom och fick ta lite i betttygeln.


Vi red iväg och turen skulle leda oss rund en sjö som heter Lilla trehörningen. Stigarna gick upp och ner bland stenar och rötter och under så gott som hela turen hade vi sjön som utsikt. Vädret va perfekt, vi fick ett par regndroppar på oss precis innan vi skulle rida iväg, sen lös solen och en lagom hösttemperatur höll i sig hela ridturen. Efter tölt och galopp upp för en backe, stannade vi för att fika.


Vi band hästarna i repgrimman i varsitt träd. Här märktes det hur mycket turer dessa hästar gjort. Dom stod och sov, vilade ett bakben, blundade, sänkte sina huvuden och va så totalt avslappnade.


       


Vi fick både macka och kaka och en hel del prat. På vår tur va även två par från västkusten med och de berättade lite om sina hästar och upplevelser. Efter fikat promenerade vi en bit med hästarna. Vi skulle gå över två träbroar, och då va det bäst att gå vid sidan av för säkerhetsskull.


 


Sen hoppade vi upp. Skrittade fram i fin terräng, över en bil bro och efter det blev det tölt igen.


 


Efter ett tag fick vi se vattnet igen. Här skulle hästarna få dricka. Dom va vana vid vattnet och hade många hagar som gick ner till vattnet, så där ifrån var det som dom oftast fick vatten ifrån när dom va törstiga.


       


Nu hade vi inte lång väg kvar hem. Hästarna fick långa tyglar och vi njöt allihop av de sista stegen på hästryggarna.

Vi hoppade av vid uppbindnings stocken som vi börjat vår tur vid. Klappade om våra fantastiska hästar, tränsade och sadlade av. Sen fick dom mat medans vi borstade på dom. Alla hästar verkade lika nöjda som oss, vilket såklart blir pricken över i:et.


 


Dags att säga Hej då! förhoppningsvis ses vi igen, fina Isis!   




    



  




Av Sofia Lindström - 5 oktober 2013 09:43


Vinn en lastträningsfilm hos --> Bara Elvira <---


 


 

Av Sofia Lindström - 3 oktober 2013 20:19


Hade tänkt longera Mimmi idag, men vi avbröts av Totto som vandrade in i inhägnaden och tyckte att även han skulle vara med. Mimmi fick fnatt och jag kände efter ett tag att det va bättre attt släppa henne lös. En massa bus och en hel del pruttar från Mimmi senare, kändes det som att båda fick lite mera ro. Hon hade lite överskotts energi allt.   



En liten film från idag, mina fina drakar:



 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards