sofiastotto

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sofia Lindström - 2 oktober 2013 20:49


Kloka ord skrivna av Hanna (http://qodrofenia.bloggplatsen.se)



Som ni säkert redan vet så styrs hästens pälsfällning och pälssättning av ljuset.Det beror alltså inte på kylan som många tror. Hästens päls består till stor del av protein (ca 90%)

Om näringstillgången i hästens foder är låg eller om hästen får för lite foder så prioriteras uppbyggnaden av päls före uppbyggandet av muskler och fett!Och det går alltså åt mer protein för att sätta ett kg päls än ett kg muskler.Nu när vi har detta klart för oss går vi vidare till varför det inte går helt smärtfritt och många bland annat upptäcker förändringar hos sin häst av olika slag.Hästen kanske upplevs som slö och saknar energi eller blir lättretlig.


Som man kanske kan förstå så kostar det på en hel del energi och protein för hästen att byta sin päls och är foderstaten då inte tillräcklig kan det givetvis uppstå problem. Hästen blir inte trött av att fälla päls .Därimot kostar det på för den att sätta ny.Och eftersom pälssättningen ligger högst på prioriteringslistan kan hästen också falla ur fram åt vårkanten.


Därför är det viktigt att man redan i december ser över sin hästs foderstat och ev höjer givan något och justerar så hästen får i sig ordentligt med energi och protein.


Många ger foderjäst/bryggerijäst i tron om att B-vitaminerna i detta fodermedel ska hjälpa, men sanningen är den att det är inte B-vitaminerna utan foder/bryggerijästens höga andel protein som hjälper till.foderjästen innehåller nämligen 394 g msbrp per kg foder vilket kan likställas med soja. vilket gör att det klassas som proteinfodermedel.

Det samma gäller för linfrö som innehåller 223 g smbrp per kg foder som också gärna ges i tron om ett högt B-vitamin innehåll.


anledningen till att vi inte ser samma problem på hösten (augusti) är eftersom de flesta hästar forfarande går på bete och får i sig tillräckligt med näring därifrån.


Ett annat problem man kan se under den här perioden som inte heller har med vitaminbrist att göra är när hästen börjar äta träck(spillning) Detta beror på att hästen försöker tillgodose sig mera proteiner som finns i träcken i form av bakterie protein som kommer från döda tarmbakterier.


Sedan finns fler saker  som man kan behöva se över under dessa tider under våren för hästen. Bla parasitangrepp och den hygieniska kvaliten av grovfodret. Vinterhagar är ofta väldigt parasitagripna så att skicka iväg ett träckprov för att säkerställa att hästen inte har ett parasitangrepp som ställer till det för den upptag av viktiga byggstenar.

Grovfodrets kvalitet kan hygieniskt minska på vårkanten och speciellt om vintern varit mild. För hästen kan detta medföra tarmrubbningar vilket ger ett försämrat upp tag.Det samma gäller även foderplatser som lätt blir leriga och kanske innehåller gammalt foder från tidigare och när plusgraderna kommer växer där en bakteriehärd som kan skada hästens tarmflora.

Och om man fodrar med hösilage får man ju även ta med i beräkningen att ju varmare det blir ju kortare hållbarhet har en öppnad hösilagebal.

Man ska ju alltid kontrollera fodret ordentligt innan man ger det till djuren men under vårkanten går det fort med den hygieniska kvaliten då den snabbt kan försämras av den fuktiga miljön som vid fler soltimmar även blir varmare vilket förkortar hållbarheten avsevärt oavsett TS halt.


Så summa sumarum.. att hästen blir glanslös håglös och tunn och grinig beror inte på B-vitaminbrist i grunden utan hästen på ett eller annat sätt inte får tillräckligt med protein och energi. Det är det som är grundproblemet inte B-vitamin brist.

 

over and out.


 


 


Av Sofia Lindström - 1 oktober 2013 21:29


 
" En repgrimma är ett användbart redskap i hanteringsträningen av hästar.
Med hjälp av knutarna som skapar tryck, kan du få en finkänslig kommunikation. 
Just därför ska också en repgrimma användas med förstånd. Det finns inga spännen eller hakar som ger vika om hästen t.ex skulle fastna, låt därför aldrig hästen stå uppbunden utan uppsikt eller gå i hagen med grimman på.

Grimmans nosparti ska ligga relativt högt upp på nosryggen för att inte skada hästen.

Du kan justera knutarna lite innan grimman "sätter sig" om det behövs. 
Använd alltid båda öglorna under hakan när du fäster ett arbetsrep eller grimskaft för att inte dra grimman sned, extra viktigt i början innan knutarna har "satt sig" ordentligt.

Din repgrimma knyter vi för hand i lagom formstabilt 6 mm polyesterrep 
som håller färg och form efter både sol och regn och går bra att tvätta. "

 


Bloggtävlingen tittar ni --> HÄR!!

 

 

 

Av Sofia Lindström - 1 oktober 2013 09:34


Jag har verkligen tappat det här med bloggning.. Tycker det är roligare att läsa andras bloggar, och desto mer jag läser andras, detso mer inser jag hur bristande mina egna inlägg är.

Jag skulle vilja skriva mer ingående och långa intressanta inlägg. Tyvärr känner jag mig begränsad text mässigt, jag finner inte orden till de inlägg jag vill skriva.


Jag länkar till en hel del andras inlägg då jag själv läst dessa och blivit berörd, eller rent utav hade hoppats på att just jag skulle kunna skrivit så, OM jag bara nu hade haft det ordförådet, och kunna uttrycka mig så bra i text. Avundsjuk? Javisst! Jag skulle verkligen vilja kunna bidra bättre i text!


Sen är även så som jag sagt så många gånger, man påverkas VÄLDIGT mycket av kommentarer. Bara det rullar in en kommentar eller två, så får man världens kick och vill blogga mer, mer, mer..


Jag hade hoppats på att denna blogg hade blivit fylld av disskussioner. Att folk frågade och man kunde disskutera, hur jag tycker, hur ni tycker osv.


Det är faktiskt ett antal som läser bloggen och NÅGON borde ju ha något att säga till om, undra över något eller helt enkelt vill att jag skriver om något intressant som man själv inte orkar leta fram?



Jag hoppas på att komma igång mer, men för att det ska hända så skulle jag vilja ha lite respons!



Tack för att ni läser min blogg!


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards