sofiastotto

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

En klok kommentar

Av Sofia Lindström - 26 december 2013 12:17


En klok kommentar angående bett och nosgrimma. Även denna från Tyras blogg. Inlägget finner ni HÄR.


Postat av Elin:


 "Om man vinklar det så här då: VARFÖR rider du ens med nosgrimma? För att stänga ihop hästens mun? Varför? En häst med frisk mun som har en ryttare med trevlig hand gapar inte. För att stabilisera bettet? Ett bett som är rätt storlek (många har för långa bett) behöver inte stabiliseras om alla nämnda krav i kommentaren uppfylls. Tycker man ändå att det är ostabilt så använder man bett med D-ring, fasta ringar eller parerstänger.
För att det är snyggt? En anledning som jag inte tycker är acceptabel. Men OM man bara har nosgrimman i estetiskt syfte så kan man lika gärna ha den löst spänd. Den glider inte runt så pass att den stör hästen mer än om den sitter hårt och stänger ihop munnen. Tygeltagen påverkar ju inte nosgrimman.
Jag kan inte komma på andra skäl än dessa att använda nosgrimma. Och jag tycker inte att något av dem är ett giltigt skäl. Vissa säger att de använder nosgrimma bara för att de ”vill”. Inte heller ett bra svar så det alltid finns skäl. Jag tycker man ska våga sticka ut istället och våga rida utan nosgrimma. Våga testa nya saker som gynnar hästen.
Jag har lugnat ner mig och ber om ursäkt för min något aggressiva kommentar på det förra inlägget. Jag hoppas att du förstår att jag skriver detta i all välmening. Efter många timmar av läsning och även mycket iakttagelser ”IRL” så tycker jag att jag har så mycket koll att jag kan uttala mig inom ämnet. Bara för att alla ”toppryttare” gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är rätt. Det betyder inte att hästen trivs med det eller att det är så det ska vara. Kom ihåg att hästar är oerhört smärttåliga och att det tar lång tid innan en häst säger till. De kämpar tills det inte går mer. Ofta når man inte den där ”tröskeln” för ett eventuellt utbrott. Smärtan är på en hanterbar nivå. Kolla dressyrhästarnas (i de allra högsta klasserna) blickar. Det räcker för att förstå."

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards