sofiastotto

Alla inlägg under juni 2014

Av Sofia Lindström - 22 juni 2014 14:34



Iför morgondagen: Börjar med att skriva detta gällande Totto då det är han som jag tänkt börja med.


Vad har vi för mål:

Eftersom Totto är ung så har vi många mål. Både stora och små. Balans och korrekt arbete i galopp (eller rättare sagt i alla gångarter) är väl de som jag känner att vi vill nosa på just nu. Galoppen är ju inte så mycket tränad på så mycket med just honom av olika anledningar, även om det har blivit det mer och mer galoppträning i vår i år! Sen ÄR jag sugen på att komma iväg och åka runt till banor, ridhus, och olika skogar. Det är mycket som stått ivägen för detta och jag hoppas att jag ska kunna komma över trappsteget, och MIN persoliga mentala spärr!


Vad är våra styrkor:

Att vi är trygga med varandra och att Totto har gångarter som är lätta att hänga med i. detta gör att jag kan koncentrera mig på vad jag vill förmedla till Totto, istället för att tänka hela tiden på att följa med honom- detta sker ändå naturligt.

Även att jag inte tillåter att han hänger i min hand, vilket han accepterar förutom när han är dunderpigg (då länger han halsen frammåt och tar bettet) eller väldigt trött (hänger neråt med huvudet och vill att jag ska bära honom).


Första prioritet att utveckla:

BOGARNA! Speciellt vänstra bogen i högervarv. Här har han en tendens till att flyta ut. Ibland är det så illa att vi nästan går in i staketet. Jag brukar lösa detta genom att ha ett kort hoppspö i min vänstra hand och bara mota honom med den. Man jag skulle vilja ha mer kontroll på vänsterbogen överlag!



Egen notering.

Svårt att se sin egna utveckling;

Även om vi såklart har utvecklats så är det svårt att ge sig själv possitiv kritik i såna lägen. Ofast vill man tro att man inte har kommit någonstans i sin utveckling. Och det är väldigt lätt att det känns som att man fastnat och står och trampar när man inte har någon annan som kollar och ser ens utveckling, och då såklart berättar om VAD som utvecklats. När man rider hemma ensam så ser man inte sån lika tydligt. Vilket är synd.

Dags att tänka possitivt! :)


 


Av Sofia Lindström - 22 juni 2014 11:33


Nu är det äntligen dags för träning igen! Ida Gunnarsson kommer imorgon för lite träning med mig och häst. :) Om allt går bra och vi känner att vi passar ihop, så kommer Ida komma hit varannan måndag. KUL!


Det är ett och ett halvt år sedan jag tränade sist, och då va det med Marjas Benito. Hoppträning va det då. Nu är det på mina egna (en åt gången dock) och i en helt annan regi. Jag har nämligen sökt på Facebook efter en tränare med; NH/Akademisk/Western/Frihetsdressyr -tänk, och det är i detta område jag fått napp med denna tjej!


Jag vill inte placera mig i något speciellt "fack", jag är ingen "dressyr/western/hopp/akademisk osv. tjej", - Jag är lite av varje. Jag gör det som känns bäst för mig och hästarna. Just nu har det varit mest uteritter som gäller, men snart är det dags för ridning på bana med tränare. Eftersom att jag känner att vi är redo för det. Hästarna är i kondis, så nu ska vi börja finlira. :)


Ida har bett mig att fundera ut vad vi har för mål, Vad som är våra styrkor, Och vad jag ser som första prioritet att utveckla. Är det något som skulle vara intressant att läsa om på bloggen?

 

 

 

Av Sofia Lindström - 19 juni 2014 19:31


 - If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.

 

 

Av Sofia Lindström - 18 juni 2014 19:19


Jag som kikar, läser, ugglar, och kollar ALLT som man kan surfa runt på gällade hästar på nätet - Har lyckats missa Ambrinas pappa. Kikade in på Travförbundets sida och kikade in Ambrina (Labb) där. (För er som inte vet så ägde jag henne för ett par år sedan) Jag blev lite nyfiken på hennes pappa, då jag sett ett flertal avkommor efter honom. Han har sprungit in nästan 4.3miljoner kronor, helt otroligt!

Något som va extra kul att se va ett porträtt av honom. En riktig pudding!


Han skulle väl vilken ridtjej som helst inte tacka nej till? :)

 



Av Sofia Lindström - 17 juni 2014 18:42


Igår gjorde jag en liten beställning från Horze då hästarna behövde lite nya flughuvor.

Om man beställde över 500:- så blev det frakfritt. Jag satt och tänkte.. Hade beställt grejer för 486kr och kunde inte riktigt hitta något mer. Slutsiffran hamnade då på 535kr ink frakt.

Jag tänkte till lite och såg ett vanligt flugpannand för 29kr och bestämde mig för att köpa även det. Så slutgiltliga siffran blev 515Kr ink frakt. Jag fick alltså flugpannbandet och fick betala 20kr mindre. ;) Hahahaha. Bland de bästa affärer jag gjort! :)



Mimmi kommer tex. få en till likadan flughuva som på bilden. Det är den enda som hon behåller kvar på huvudet och verkar faktiskt gilla att ha den på sig! Så hon ska få en extra så att jag kan tvätta hennes som hon har på sig 24/7. :PTotto ska få en likadan då han huxflux har börjat på att få skav av sina.

 

Av Sofia Lindström - 16 juni 2014 22:44

Dålig uppdatering.. Ska bättra mig!


Finns det ett hus bakom Jasminebusken tro? :-P

Av Sofia Lindström - 15 juni 2014 21:50


Nu har jag ridit rundan som jag och Alice kikat på! Först red jag och Mimmi runt. Lyckades komma in på fel väg en gång, men jag tror att jag hittat ett "märke" att följa nu så att man inte rider in fel. 


Mimmi skötte sig kanon, helt på ny plats men kikade inte på något. Hon kikade inte ens på en hel hög med vita lådor som det varit granplantor i. Riktigt skönt att hon är så trygg på nya platser. Sen på hemvägen red vi förbi ett gäng kor, och det brydde hon sig inte heller om ett dugg! Skönt att i alla fall en av hästarna är kosäker. ;)


Totto va dock lite töntig när jag red rundan med honom, och då har han ju ändå varit i dom krokarna bara några dagar innan. :P Men det gick bra ändå och han är inte dum och sticker eller liknande, utan när han blir rädd för något ute så travar han iväg ett par meter bara och sen saktar av, så det är ju helt okej!


Rundan är helt lagom och tar ungefär 45min, såklart beroende på vilka gångarter man rider i. Det är blandning av underlag, mossa, gräs och grusväg. Mest dock på skogsväg vilket är det mysigaste tycker jag!


 

Bild från skogsturen.


Av Sofia Lindström - 14 juni 2014 09:54


..det är fruktanet i betet som är faran när det gäller fång, inte själva proteinet?



 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards