sofiastotto

Alla inlägg den 19 juli 2014

Av Sofia Lindström - 19 juli 2014 12:31


I förrgår va jag med om en av de absolut häftigaste uteritter jag någonsin gjort!


För ett litet tag sedan så frågade Katarina mig om jag va sugen på att hänga med på en turridning på Kinnekulle. Detta kunde jag såklart inte hålla mig ifrån och tackade ja. ;)


Så iförrgår så åkte jag till Katarina, hälsade på hennes hästar (kaniner, hund, dotter och svärmor), och sedan åkte vi vidare till Stall Assla. Väl framme blev vi tilldelade hästar. Jag fick, Carola. :)


 


Vi hoppade upp på hästarna och Carlova va på tårna med en gång, men så fort vi kom iväg så blev det bättre.

Eftersom det va en hel del flyfän i luften fick det bli en ridtur i högre tempo, mycket trav och galopp.

8styckna på led, alla i olika åldrar och på hästar/ponnyer i olika höjd.


   


Min häst ve verkligen SUPER trevlig, pigg och gladoch jobbade på i den form som jag bad henne om, en riktig läromästare även om hon va pigg!


   


Vi red i branta uppförsbackar i frisk galopp, även galopp i brant nerförsbacke vilket va riktigt häftigt! Vi red bland blommor och orkidéer som ledren gav oss lite fakta om. Plockade bär från träd som vi passerade. 

Efter ett tag kom vi till de omtalade kalkstensbrotten. HÄFTIGT! Det va så otroligt vackert,och vi red längs med kanten på ett extremt högt stup. Vet inte hur högt det va nåt 80m höjd va det nog(?) Det va liite läskigt får jag erkänna! ;)


     


Efter ett tag kom vi fram till en liten (ja vad ska man säga) samling av vatten, altså en rund liten sjö/vattenpöl(?) som bara va så pass djupt att det räckte upp till hästarnas skenben. Där stod vi och plaskade runt och lät hästarna dricka vatten.


     


Vi passerade små vatten drag, tät skog av ungbjörk, grusvägar,asvaltsvägar, gräsvägar, ängar, småstigar och naturreservat, m.m


När vi började på att rida hemmåt stöter vi på ettgäng kor som stod i en hagen. Jag tänker med en gång att min häst troligtvis är trygg med kor, men när vi närmade oss hagen så började min häst på att spänna sig, tre sekunder senare kastade hon sig åt sidan. Jag hamnade såklart i obalans och då bestämmer sig Carola för att hoppa över ett stort dike ut på en åker..

Nu hande jag ingen chans att hålla mig kvar untan jag åkte av ute på åkern.. :P Fulaste med avramlingen va att jag precis innan sagt att det såg så mjukt ut med kornen som växte där..hahaha.

Jag klarade mig helt oskadd i alla fall, endast något litet skrapsår. Hoppade upp igen på hästen (som va något högre än mina) men även det gick bra! (trodde jag skulle vara lite orkeslös och darrig i benen, eftersom vi ridit i ca2.5timmar och mest stått upp)


Sista biten hem, när vi såg stallet tog vi galopp över en äng. Här lät vi hästarna dra på i en ökad galopp. Hovarna hammrade fram över ängen, glada även efter den långa turen.

Sedan saktade vi av och skrittade hästarna sista biten. 3 av oss åkte av under turen. Jag va en av dom, lyckligtvis klarade sig alla oskadda! :)


   


En tur jag gärna gör om igen!! :)




Igår när jag och Emma red, bestämde jag mig för att hoppa Mimmi över en stock med vattenmatta under. Eftersom vi hoppat över den förr, satte jag galopp i henne och vi for fram mot hindret. TVÄRSTOPP! Jag åkte av och lyckades i farten klä av Mimmi hennes hackamore och träns.:P Hahahha... Fick tränsa henne igen och sedan styramot hindret igen. Även denna avramling gick bra,dock fick jag mig ett litet blåmärke på höften.:P

Två arvamlingar på två dagar. Hoppas det dröjer tills nästa gång nu! ;)




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards