sofiastotto

Alla inlägg under juli 2014

Av Sofia Lindström - 14 juli 2014 11:10


..en fransk studie har gjorts gällande beteendestörningar och välfärd hos hästar på riskolor. På de ridskolor där man fokuserade mycket på hästarnas välfärd, med till exempel mycket grovfoder och lång utevistelse, var personalen duktigare på att veta vilka hästar som hade problem?



 

Av Sofia Lindström - 13 juli 2014 23:14


Idag har jag besökt Linda och hennes loppis på Stall Bäckhagen. :) Behövde ett par stigläder, ett par säkerhetsstigbyglar och ett sadelöverdrag eftersom jag införskaffat mig en "ny" sadel. Frågade Linda på Facebook om hon hade dessa grejer, vilket hon som tur va hade! :) Kul att träffas va det med, och våra munnar går som vanligt i full fart! ;)


Igår va min svärmor Lena här och red. Hon red Totto och jag Mimmi. Vi red "ballongrundan" som jag kallar den för nu. Passade även på att mäta den via Runastic på telefonen, och den va ca5km lång. Alldeles lagom lätt runda! :) Vi red i alla gångarter, skritt, trav och lite galopp, det gick superbra! Totto fick även fina ord av Lena, dels att han är snygg, sen att han va trygg, snäll och tålmodig. ;) Fina ord om min fina kille!


Nu kom jag nyss in efter att ha spenderat ett par timmar i sadelkammaren. Jag bestämde mig för att det va dags att gå över lite lädergrejer med putsning. Brukar dra av grejerna lite lätt var och varannan dag, men det behöver tas nogrannare då och då. Och det behövdes vill jag lova! 3sadlar, två sadelgjordar, två martingalls/förbyglar och två träns är nu rengjorda och frächa igen. Skönt det är när det är gjort!


Totto gick efter mig igår kväll när jag gick runt och trajade i hagarna, han är så nyfiken och undrar alltid vad jag pysslar med ;)

 


Här är sadlarna som fått "nya" tillbehör:

   


Här är smutsvattnet efter putsningen (ja visst behövdes det!)

 


Och här är myshästarna för bara några minutersedan:

   



Av Sofia Lindström - 12 juli 2014 23:22


I förrgår ställde jag upp lite hinder som jag löshoppade Totto med. Och igår kom Emma. Då kom jag på att vi kunde hoppa lite balanshoppning över de som Totto löshoppat dagen innan.


Va hade två kryss med ett galoppsprång emellan. Här skulle vi ställa oss upp, stå hela vägen och även släppa händerna. Emma hade lite mantag på Mimmi med ena handen, vilket är godkänt när det är första gången i livet som hon gör en sån är balansövning. Hon och Mimmi skötte sig jätte bra även om det såklart finns saker att öva på. Men herre jösses vad dom har utvecklats fort, eller ja.. Emma har utvecklats fort och Mimmi tar väl hand om henne! :)


Efter ett tag så kände jag att det gick så bra med Totto att jag ville passa på att höja hindret lite. Hoppade av, höjde, hoppade av, höjde. Två höjningar och hindret stod nu på 1.10m Vi kom på det, och tyvärr så åkte bommen ner (jag har så lätta bommar och när den hamnade i lite rullning så åkte den tillslut ner). Jag bestämde mig för att komma igen. Nu trodde jag att vi klarade det då vi hann en bra bit ifån hindet och att den efter ett tag även den rullade ner. Jag tänkte att vi ändå kunde nöja oss där, innan jag ångrar mig. Jag vet ju att han kan!


Sista gången bad jag Emma vara på med ett litet smack precis när vi hoppade det sista hindret i kombinationen, så att han bara skulle lyfta benen bara liite till. Och det gjorde han, med bravur! Enligt Emma va vi nu 1-2dm över hindret. Lätt som en plätt! ;)


Fina fina häst:

       

Så här trött va han efter passet, snutten:

   

Av Sofia Lindström - 12 juli 2014 17:10


Idag va det hästloppis i hova! Alice hängde på och vi åkte dit för att fynda lite smått och gott, och fynda, det gjorde vi verkligen!


Hem med mig fick jag ett flugtäcke(som Ellen "beställt" av mig ;) ), ett träns med tillhörande tyglar i storlek ponny som jag ska ha till Mimmis hackamore, ett par bruna tunna lädertyglar, 4 schabrak (ett svart, ett brunt och två ljusgröna) och sist men inte minst, en sadel. :)

Hela kalaset (förutom flugtäcket) gick på 350kr. :D


     

Av Sofia Lindström - 9 juli 2014 23:02

Nej, det kan det nog inte..

Av Sofia Lindström - 8 juli 2014 23:36

Nu är de på plats!

Fodertunnorna som vi köpte på Ikea är äntligen på plats! :-) har stått och pysslat med de nu ikväll och jag känner mig väldigt nöjd!

Vad tycker ni? :-)

Har sparat all information om fodret och har på respektive lock. Är alltid bra att ha något att "falla tillbaka på" om det är något man undrar om de foder som man använder till hästarna! :-)

Av Sofia Lindström - 8 juli 2014 23:27

Såpa är bra som schampo för alla typer av djur? Det tar tex. bort kvalster från höns.

Av Sofia Lindström - 7 juli 2014 20:42


Idag har Ida varit här och tränat mig och Totto. Idag va passet minst lika inspirerade som sist! Det är SÅ kul att få lära sig att rida mer med kroppen (och då menar jag inte bara med sätet utan hela kroppen) hur höfterna ska vinklas och framförallt att händerna/tyglarna aldrig ska gå BAKÅT vilket är skit svårt, då det är inpräntat att göra förhållningar och pyssla med handen.


Idag har vi gjort en hel del framdelsvändningar, bakdelsvändningar, öppna och förvändöppna. Vi travade även över bommar och hoppade ett litet kryss. Vi red en liten fyrkant och flyttade bakbenen, red serpentiner och slalom. Ja vi hann med en hel del! :) Slalomet kommer jag och Totto ha mycket användning för, han blev riktigt loss och fin av de! Ska bli kul att testa samma med Mimmi med!


Det jag och Totto ska träna på tills nästa gång är; Framdelsvändningar, galoppfattningar med bara sätet och ja.. det är så mycket nytt i mitt huvud så jag kommer inte ihåg exakt vad vi skulle öva på. :P Hahaha, får fråga Ida igen! Jo just det, vända runt så att han korsar bakbenen, har inget ord för det i huvudet, får se om jag kan be Erik filma en liten snutt så ni får se hur jag menar. ;)


 

Bild från förra träningen, i en öppna. :)




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards