sofiastotto

Direktlänk till inlägg 21 september 2014

Foder

Av Sofia Lindström - 21 september 2014 13:30


Foder är alltid ett aktuellt ämne! Fick en förfrågan om jag kunde skriva lite om olika typer av foder, vad dom är bra för, och vad som skulle passa en hobbyhäst.


Till en början med vill jag påpeka att det klokaste valet man kan göra är att analysera sitt hö! Detta är en bra utgångspunkt för att veta vad hästen eventuellt behöver mer eller mindre av. Sen måste jag tillägga att det är indevider vi håller på med! En viktig faktor är att titta på sin häst! Ser den ut att må bra? Hur är den i hullet? Fäller den päls som den ska? Hur är hovkvalitén?


Har man tur med sitt hö så kan det vara så att det räcker att endast fodra med sitt grovfoder för att tillfredställa just din hästs behov. Och eftersom att det är så otroligt viktigt att din häst får tugga och mala länge så får vi inte glömma av hur viktig just höet är för våra hästar! Hö bidrar även till minskad magsyranivå, och håller magsår borta!


Det man inte får glömma av i fällningsperioer är PROTEIN. Forskning har visat på att hästen gör av med dubbelt så mycket energi för att sätta/fälla päls än för att bygga muskler! Därför är Proteinet viktigare än B-vitamin just i fällningsperioder.


På rak arm såhär skulle jag inte kunna säga att den hästen behöver ditten eller datten för att må bra. Men jag tror att de flesta hobby hästarna skulle klara sig gott och väl på sitt grovfoder! Om jag sedan jämför mina hästar med varann, så är det som så att de har helt olika foderstater!


För att detta inlägg inte ska bli en mils långt så väljer jag att skriva mina hästars foderstater. Jag kommer förklara varför dom får just det fodret jag valt och vad det är bra för.


Totto

Totto får i dagsläget:


Hippo Grow Alfa. På förpackningen står det att detta foder är bra för växande hästar samt fölston. Detta tycker jag dock inte att man ska låsa in sig på utan faktiskt läsa på vad det står i innehållsförteckningen!

Totto får detta foder pga. att han behöver den extra proteinmängden som finns i detta foder. Proteinet är bra för både att bygga myskler, pälsfällning/sättning och även för att hålla hullet i skick. Detta foder tycker jag är ett bra grundfoder som passar i många hästars foderstater.


Linfrökaka. Även detta foder inehåller en hel del protein, samt är det bra för magen då den både lenar och renar den. Hästar som har en tendens till kolik eller om man vill undvika att sin häst får kolik, så kan linfrökakan hjälpa till att hålla magen i gott skick!


Hippo pro action. Detta får han bara lite av då det mest är ett energifoder som jag fodrar upp när det behövs.


Olja. Olja är ren energi källa! Detta får han dels pga. att han behöver extra energi, gå upp i vikt samt att det lenar magen.


Nypon. Nypon får han som tillskott, speciellt höst/vintertid. Nypon är bra för en hel rad olika saker tex. så håller det  leder och muskler i fint skick. När Totto får nypon så försvinner ett knäppande ljud som finns i en led i ett ben.


Lusern. Detta får han för att han behöverr gå upp i vikt. Jag ger honom den hackade varianten, som är ett högt proteingrikt hö. Tyvärr innehåller Lusenen även melass(socker), men han får detta tills jag lyckats hitta något annat vettigt proteinrikt foder som passar honom.


Mimmi

Mimmis nuvarande foderstat:


Hippo cool. Ett bra basfoder till hästar som inte kan/bör ha havre i sin foderstat. Ett komplett foder.


Mineraler. Mimmi får lite mineraler för att täcka upp med de ämnen som hon inte får tillräckligt av i krafftfodret.


Nypon. Ger även Mimmi nypon förr underhåll av muskler och leder. Nypon kan man inte överfodra med, det är även en naturlig produkt som många hästar väljer att äta även i det fria.


Gurkmeja. Gurkmeja anses hjälpa mot inflammationer i leder och muskler. Sägs även ha en positiv effekt på produktionen av galla och därmed en positiv inverkan på matsmältningen.
Gurkmejan är även rik på antioxidanter, precis som nypon. Antioxidanter skyddar kroppens alla celler från nedbrytande ämnen. Anti-inflammatoriska effekter är visade på både djur och människor.

 

    

 

 

Nu i skrivandes stund håller jag på och vänjer in Totto på Krafft Muskel. Krafft Muskeln är det protein rikaste fodret som jag lyckats hitta i de foderbutiker som jag har tillgång till! Hoppas nu att han svarar bra på det så att vi kan börja bygga muskler igen! :)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards